onsdag 8 juli 2009

Rosendal i duggregn

Vi bestämde oss för att ses på Rosendal trots det ostadiga vädret. Min väninnas man hade aldrig varit där och det är så fint. Jag tog vägen via kommunhuset för att skriva på en del papper och prata lite om nämndkonferensen som ska gå av stapeln i augusti. Sedan in genom stan till Nordiska museet som vi skulle ha som mötesplats. Till sist kom de och vi åkte i kolonn till parkeringsplatsen på Rosendal. Väl framme åt vi lunch och småpratade. Jag berättade om hur de säljer blommor på vikt lite senare på sensommaren/hösten som man får gå och klippa ner själv.

Vi tittade i butiken och väninnan valde exakt de små ödlorna och grodorna i smide som jag precis köpt en månad tidigare. Vi har upptäckt att vi har väldigt liknande smak i princip allt. Kläder, skor, gillar parfymer och smycken, konst, böcker, gamla möbler. Men det kusligaste är att vi verkligen har likadana kläder, inte bara ett plagg utan flera... Tur som är så har vi inte haft dem på oss samtidigt...

Vi tog turen förbi Brommaplan där en butik skulle läggas ner och där vi fick väldigt bra rabatter. Sedan ut till väninnans hus där jag aldrig varit och det var väldigt roligt att få se. Fantastisk samling med gamla vackra ekmöbler, underbara kläder och skor, små gulliga katter och en otroligt vacker tomt. Åskan började mullra och precis när jag kört några minuter hemåt kom regnet en masse! Det höll i sig hela vägen till Tyresö. Olle och jag är lite skaviga. Snart fyller vårt äktenskap tjugofem år.

Michael Jacksons minnesstund visades direkt på TV4. Hans kista var i guld översållad med röda rosor. Det fanns enorma blomsteruppsättningar med blandade blommor i alla färger vid scenen på The Staples där ceremonin hölls och det såg ganska smaklöst ut. Den enda som verkade uppriktigt rörd när hon höll sitt tal var Brooke Shields, annars kändes det rätt kyligt. Dock var publiken mycket emotionell. Orkade inte se till slutet då tydligen Jacksons dotter Paris pratade vilket måste ha varit fint. En ikon är borta.

Idag ska vi måla trädgårdsmöblerna till Pridetältet. Det måste vara väder för det dock. Håller tummarna. Annars går jag mest och grubblar över allt annat som borde göras. Vädret är inte tillräckligt bra för att bara ligga och slappa, dessvärre. Plikten kallar!

Inga kommentarer: