onsdag 10 februari 2010

Trombin

Nu ska man kunna "klistra" ihop köttbitar med hjälp av ett slags köttklister baserat på blod som heter Trombin. Tankar om närproducerat kött från lyckliga djur känns långt borta om man nämner köttklister i samma mening. Hur kommer det sig att branschen överhuvudtaget anser sig behöva en sådan produkt och rätten att använda den?

Jag blir både äcklad och smått fascinerad. Framtiden verkar kunna komma bestå av syntetiska mejeriprodukter, genmodifierade grönsaker och frukt samt människotillverkat kött!

Och vi bara äter och äter i västvärlden. Jag har alltid sagt att människan inte är skapad för en kontinuerlig tillgång i överflöd av föda. Jag tror istället att man ska ha ett visst mått av lägre intag vissa perioder. Lite som fasta. Inte för att jag själv praktiserar detta, har inte fastat av egen fri vilja på trettio år. Men jag tror att man skulle må bra av att leva så.

Lyxproblem. På Haiti och i andra delar av världen existerar inga tankar om att "fasta lite för att må bättre".

Inga kommentarer: