torsdag 25 februari 2010

Guld igen - och späckhuggare dödar sin tränare

Satt vid datorn igår kväll, Olle tittade på OS, när jag sa till Olle: "Är det målbrott på gång eftersom kommentatorns röst går upp i falsett?" "Sverige håller på att vinna guld i stafetten" svarade han lugnt, med djup och melodisk röst. :-)

Har alltid varit emot att man har delfiner och späckhuggare inspärrade som exempelvis på Kolmården och på Seaworld. Jag tatuerade in en delfin på axeln i början på nittiotalet därför att jag tycker att det är så fantastiska djur. Att spärra in dem på det viset som görs runt om i världen är som att hålla en människa inne i ett badrum för resten av sitt liv.

När jag såg Shamu på Seaworld i början på åttiotalet så slogs jag av hur absurt det såg ut med dessa enorma djur i den lilla bassäng som man hade showen i. Visserligen har de ytor innanför denna showbassäng, men det är inget mot hur delfiner och späckhuggare lever ute i det fria. De simmar miltals varje dag och tar sig över enorma sträckor. Jag har förstått att deras ekolodsystem som de använder för att läsa av sin omvärld med skadas av att bara ha bassängväggar som det studsar fram och tillbaka mot. Kolmården försvarar sitt agerande med att de bedriver forskning. Hur länge ska den forskningen pågå?

Ska man då inte inrätta en anläggning som motsvarar hur delfienr lever i det fria? Anläggningen skulle behöva vara enorm för att ge delfinerna en någorlunda bra omgivning. Om man följer delfinerna på Kolmårdens historia så är det en mycket sorglig läsning. De dör och dör och dör. Det är extremt intelligenta djur som mår mycket dåligt. Stanken av klorerat vatten är stark när man är där, hemskt för vattenlevande varelser. Jag tycker att man ska bojkotta Kolmården. Även om det drar många besökare så är det inte försvarbart. Arbetstillfällen förloras? Jag tycker att vi förlorar något annat, mycket större, när vi beter oss så.

Jag inser att för många är detta en skitfråga. Det finns så mycket elände i världen så varför bry sig om några "fiskar"? Jag tycker att vi människor har ett stort ansvar och att just Sverige ska föregå med gott exempel. Det är en fruktansvärd händelse, det som skett på Seaworld. Men jag är verkligen inte förvånad.

Inga kommentarer: