tisdag 9 februari 2010

Den overkliga flätan

Julia Tymosjenko lär ha fått en direkt fråga från SvD om hennes fläta verkligen är hennes eget hår. Hon ska ha svarat att så är fallet och att det tar sju minuter varje morgon att sätta upp det. Jag vet inte varför detta retar mig. Men det gör det! Det är ju uppenbart att hon far med osanning!

Jag har själv hår som är så tjockt så att det känns som att ha en ylletröja på huvudet. Inte det typiskt svenska med tunna silkiga hårstrån som jag alltid önskat mig utan mer som tagel.

Min mamma tyckte att kvinnor över femtio inte skulle ha långt hår. Jag vet inte om det är trots eller tjuten från döttrarna att: "Nej mamma, du ska INTE klippa dig!" men just nu räcker mitt hår ner på ryggen.

(Förr brukade jag klippa håret kort vart tredje till femte år. Utan ett ungt och vackert ansikte gör kortkort hår att jag mest liknar en rysk kvinnlig kulstötare. Jag ser inte så feminin ut, helt enkelt...)

I alla fall, jag tog mitt hår och gjorde en riktigt tät och fin fläta. Den räckte ungefär till närmaste öra när jag ville vira den runt huvudet. Dessutom tunnar den ut i änden. Julias fläta som inte har ett hårstrå fel är jämntjock och räcker runt HELA huvudet och försvinner sedan in i en sinnrik dold skarv som liksom inte sitter fast i huvudet. Visst kan det vara hårförlängning. Den bör då räcka ner över rumpan på henne för att flätan ska räcka runt. För inte har hon ett uppseéndeväckande litet huvud?

Nå, hennes koncept har ju lyckats. (Jag känner också igen spår av ansiktsbehandlingar där botox är en del av receptet och läppförstoring.)

Någon skrev i tidningen: hennes "flätor" i pluralis. Det där är inte flera flätor! Det är en enda lång, ringlande och enligt min övertygelse, falsk hårorm!

Men vad bitter jag verkar! Hennes attribut borde vara hennes rättighet. Precis som rappare som alltid bär på sina kepsar och sitt blingbling. Men de hävdar å andra sidan inte att det är deras äkta kroppsdelar... Nej, jag måste släppa det där.

Tänk om hennes fläta blev stulen och sedan såldes på Sotherby's?

Anna! Let it go!!!

Nu ska jag sätta upp min "ullttröja" i två flätor som möts mitt på huvudet, som en Gretchen. Alla kommer att se tydligt att det är mitt eget hår. What you see is what you get. :-)

Inga kommentarer: