lördag 13 februari 2010

En del sporter verkar ganska onödiga

Vet inte om det är ur ett kvinnligt perspektiv som jag vill påstå att en del sporter verkar fullständigt onödiga.

Alltså, ta detta med Rodel. Varför ska man tävla om vilka som kan ta sig snabbast fram i en liten farkost genom tunnlar av snö och is? Med farter på hundrafemtio meter i timmen så är det säkert väldigt kul att åka förutom att jag har svårt att tro att man hinner se någonting överhuvudtaget. Jag har alltid tyckt att det är hemskt att titta på, för jag känner alltid att en allvarlig olycka skulle kunna hända när som helst. Ja, förvisso spännande!

Sedan har vi backhoppning. Som barn undrade jag ofta när den fina OS-fanfaren och emblemet med stjärnorna klingat av och tonat ut och den svartvita TV-bilden visade gubbar som åkte från ett hopptorn på skidor för att sedan med skidorna i ett v i luften segla ut över nejden: Hur kommer man på en sådan sport? Varför finns den?

Det är helt klart hisnande och det är mycket dödsföraktande och modiga människor som utövar alla farliga sporter.

De fyller förstås våra behov att få spänning och, om man hejar på någon eller på något lag, tillhörighet. De motsvarar forna tiders riddarspel och gladiatorspel på något sätt.

Det verkar också vara ett beräknat risktagande, där utfallet kan bli döden och det är man medveten om. Mycket sorgligt med den unge Georgiern som dog på rodelträningen.

Det kommer nog inte hända under min livstid att man slutar med spektaklet. Jag vet inte vad det beror på, men jag gillar till exempel Formel 1 och andra bilrallyn. Jag funderar till och med på att ta en sådan där kurs som jag har hört att det finns, där man får lära sig köra rally, alltså, hur man hanterar en bil i hög fart, tar kurvor och parerar sladdar med mera. Sedan ska jag lära mig köra lastbil, jag vill sitta där högt uppe på förarsätet och tuta lite. Min romantiserade bild av detta är att jag tar en körning över den Amerikanska kontinenten med en leverans på tid och ibland hamnar i kolonner där jag har kontakt med andra lastbilschaufförer på walkie-talkie eller vad de nu använder för system. Det har jag sett på film så det går säkert till så :-)

Inga kommentarer: