måndag 22 februari 2010

Dogmatiska socialdemokrater

På fullmäktige i torsdags hade vi en mängd motioner från oppositionen som syftade till att Tyresö kommun ska tänka mer miljömedvetet och i åtanke på "klimathotet". När min partivän Mats Larsson kom med en del ifrågasättanden av olika slutsatser som gjorts inom internationell forskning i ämnet så kallades han plötsligt för "klimatskeptiker".

Detta har sedan Martin Nilsson (s) oppositionsråd följt upp i sin blogg där han skriver att "Folkpartiet kommit ut som klimatskeptiker". För det första får min partivän Mats Larsson gärna komma med egna spekulationer och teorier, det får alla i vårt parti, utan att det måste stå för hela partiet. Med det sagt menar jag inte att jag vare sig är för eller emot de åsikter Mats Larsson förde fram. För det andra så kan man undra vad man syftar på när man formulerar ett ord som bygger på klimat, som betyder område, zon eller breddgrad och skeptiker, som betyder betvivlan av eller tvivel. Områdesbetvivlare? Tvivlare av breddgrader?

Jag inser att just socialdemokrater med sin statiska partipiska och sina dogmatiska förhållningssätt får problem med detta. De som har så svårt att ta till sig nya sätt att se på världen måste ju få hicka om någon liten enstaka individ ifrågasätter forskarkollektivets framtänkta normer för hur det torde vara med världens tillstånd. Betänk att det är just en individ som ifrågasatte om jorden var platt. Med mera. Utveckling är att våga se med helt andra ögon.

Att ha fått förmånen att styra ett land i halva sekel är inte liktydigt med att alltid ha rätt per automatik. Mer ödmjukhet och mindre hög svansföring vore smakfullt.

Sedan har jag ingen aning om vilka forskningsrapporter som åsyftades av Mats Larsson. Intressant var det i alla fall. Klimathot eller inte. :-)

Inga kommentarer: