söndag 24 maj 2009

EU-valet och LM riks årsmöte

I lördags gick jag och förtidsröstade på Tyresö centrums bibliotek. Vi kampanjade i centrum och då passade jag på. Det var Nomi som gav mig idén, hon gick först bort och röstade. Eftersom jag hade med mig röstkortet tyckte jag att det var lysande för då har jag det ur världen och klart! Så blev det nu. Done. Det var trevligt att stå och småprata med Mats Larsson och Nomi och centerpartisterna och kristdemokraterna som fanns i närheten. Moderaterna har tydligen en annan plats med socialdemokraterna borta vid Konsum. Vi är som vanligt nere vid rulltrappan i centrum.

Det finns så mycket bra med EU. Just nu rullar en intervju, som jag gjort med Cecilia Malmström, på Tyresö Närradio 91,4 MHz. Folkpartiet är det mest Eu-vänliga partiet av alla: Vi skickar inga gnällspikar! är devisen på våra valaffischer. Vilket verkligen är sant. HUR kan man anse det legitimt att skicka personer som är EMOT den institution de ska arbeta i? Det är ungefär lika korkat som att sätta en viss Mats som ordförande i en viss beredning fastän han egentligen inte tycker att beredningen ska existera... Hur konstruktivt blir arbetet i den beredningen, tror du?

Efter en stund så begav jag mig till staden för att deltaga på Liberal Mångfald riks årsmöte. Det skulle hållas i Vuxanskolans lokaler på Kungsgatan 57. Jag lyckades hitta en parkeringsplats på Malmskillnadsgatan. Sedan samlades alla och årsmötet gick av stapeln med Gunnar Andrén som ordförande. Jag hade nominerats till ordförande efter Gulan Avci några månader tidigare. Det var helt oväntat och inte en post som jag aspirerat till. Men när jag väl tagit in hur kul det skulle kunna vara så har jag sett fram emot det men inte velat ta ut det i förskott. Det var ett lugnt och trevligt årsmöte med Erik Ullenhag som årsmötestalare. Det blev lite diskussioner om hur stor styrelse man skulle ha med en tillhörande votering. Sedan blev det nya förslag på ersättare som alla fick rösta om. Jag och Fredrik hade blivit utsedda att justera tillika rösträkna så vi satte oss i ett annat rum och räknade medan Anders Ekberg pratade EU.

Jag blev vald till ordförande i Liberal Mångfald Riks efter Gulan Avci. Det blir en utmaning.

3 kommentarer:

Matilda sa...

Massa grattis till ordförandeposten!

Seved Monke Ajneståhl sa...

Stort grattis Anna!

Du kommer att bli en lysande ordförande.

Men du får hinna med pridefirandet också.

Kram

Seved

Anna Steele sa...

Tack ska ni ha! Jag har nyss lärt mig att man kan svara på kommentarer och de som skrivit får svaren, det visste jag inte förut :-(
:-)