söndag 24 maj 2009

Södertälje kommunhus

I måndags hade vi Södertörnsträff och denna gång skulle vi ses i Södertälje, min gamla hemstad. har jag sagt det förut? Att jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka dit? Inte heller till Nykvarn...På min tid bestod Nykvarn av en grillkiosk och ett konsum. Det var urtrist. Södertälje hade ju lite mer utbud. Men det är någonting med en stad som finns så nära en huvudstad: Vi ungdomar ville alltid till city istället, även om vi kallade "Sötälje" för stan.

Nå, man har byggt ett nytt kommunhus för nästan 500 miljoner kronor. När jag vandrade till entrén tänkte jag att byggnaden hade stora likheter med Posten Tomtebodas glashus i Solna. Där hade jag varit och hälsat på min syster som arbetar på elfte våningen med hänförande utsikt bara veckan innan. I postens glashus finns det gångar mellan de olika öppna arbetsstationerna högt upp mellan våningarna. Där finns också små moduler som liknar några rymdskeppsaktiga kapslar som man kan ha möten i. Dessvärre rörde de sig när någon gick utanför på gångarna så man var tvungna att stabilisera dem.

I postens glashus finns massor med döda ytor som inte kan användas, mycket luft och spektakulär arkitektur. Mycket av detta intryck fick jag alltså när jag gick in i Södertäljes nya kommunhus. Det visade sig vara samma arkitektfirma som ritat båda! Kan inte ens skylla galenskapen på att det är typiskt män! För det är två kvinnliga arkitekter som fått till dessa halsbrytande byggnader. De är häftiga men lite väl mycket för min smak. Huvudsaken är dock att de som inhabiterar dem och har dem som arbetsplatser trivs. Jag skulle må lite dåligt om jag arbetade där Karin arbetar, min höjskräck skulle få mig att sitta fastnaglad vid mitt skrivbord, aldrig gå på lunch eller toa, aldrig gå över till arbetskamrater på andra sidan däruppe på elfte våningen, knappt våga gå till och från hissen... Eller så skulle jag bli botad!

Vi hade i alla fall en bra lunch och ett effektivt möte. En södertörnskonferens är planerad till september. Nästa gång vi ses ska vi vara hos oss i Tyresö.

Inga kommentarer: