söndag 17 maj 2009

Kapade träd kapade kommunikationen

Lördagen den 9 maj tog en granne entusiastiskt ner ett antal träd. Samtidigt som han gjorde det lyckades han bryta telekommunikationen för ett stort antal av sina nabor. Har inte kunnat komma in på bloggsidan förrän i slutet på denna veckan då Telia äntligen fixade problemet.

Fredagen 8 maj hade Tyresö sin årliga historiedag på Tyresö slott. Vi samlades i stora salen och tillsammans med sladdar och kamerapersoner från SVT24 och det hela inleddes av Ulrika Jonsson som berättade om ryska ambassadrisen Alexandra Kollontaj som verkade i Stockholm mellan 1930 och 1940. Hade alltid ett dödshot över sig eftersom hon varit vän med Lenin och sådana människor störde Stalins sinnesfrid. Det blev en lyckad och trevlig dag.

På lördagen fanns vi i folkpartiet i centrum mitt på dagen och det var rätt så mycket liv och rörelse. De andra partierna var också där förutom centern, kd och moderaterna. Nu är EU-kampanjandet i full gång.

På söndagen åkte jag till Ersta en stund. På måndagen hade vi strategigrupp. Tisdag var det budgetberedning. På onsdag skulle jag vara kl.8.00 på Tyresöhälsan för att ta prover för den hälsokontroll som jag ska gå igenom. Midjemått 80, hua. BMI 23, precis på gränsen. Återkopplingsmöte efter en vecka.

På onsdagskvällen var det dags för Dramaten och Fruarna i Windsor. Jag och väninnan som så vänligt ordnat fribiljett träffades vid fem för att ta något att äta och dricka innan föreställningen. Vi hamnade på Dramatens terrass och det var en underbar kväll, solen sken och allt var ljuvligt. Föreställningen var rolig och underfundig som Shakespeare alltid är. Börje Ahlstedt lysande!

På torsdag träffade killarna från LUF och MUF, en av vardera, på lunch. Det var väldigt trevligt och jag skrattar mycket när jag pratar med dessa unga, begåvade människor. Efter lunchen susade jag in till Ersta Hospice för anhörigmöte. Läkaren är en märklig kvinna som jag har svårt att förstå mig på. Hon är inte särskilt kommunikativ, jag vet inte om hon är blyg? Men hon är lite äldre än jag och valde att arbeta med människor så - vad är problemet? Nå, jag fick veta att hon hade pratat med pappa som hade sagt att han inte fick veta något. Tydligen hade man pratat med honom vid flera tillfällen utan att han mindes det. När jag pratade med honom så var han förtvivlad. Kan inte relatera mer till det besöket, det var så fruktansvärt.
På kvällen var det kommunfullmäktigemöte. Det inleddes med besök från Nordiska rådet och Naturskyddsföreningen. Sedan tragglade vi på med olika motioner och andra ärenden. Tre motioner fick bordläggas. Det var svinkallt i salen.

På fredagen skulle jag träffa de filippinska studenterna. Jag gick till servicecentret och väntade in kommunstyrelsens sekreterare och sedan kom den lilla delegationen på en kvinna som är samordnare och de två manliga studenterna. Charlotta på servicecentret drog en väldigt bra information med hjälp av powerpoint och execellent engelska. Sedan ledde jag vägen till Björkbacken där jag fick skiljas åt från dem för att hinna till Kumla herrgård där vi skulle ha ledningsgruppsmöte och lunch. Vi hade besök från Borgå, deras KSO. Efter det åkte resten av gänget till servicecentret medan jag åkte in till pappa. Därefter tillbaka till Tyresö för att snabbt byta om inför kvällens äventyr.

Inga kommentarer: