onsdag 1 september 2010

Äldres missnöjesröstande på - SD!

Igår mötte jag en äldre man som medgav att han gillade Folkpartiet men som absolut inte skulle rösta på något av de sju partierna i riksdagen utan på SD! Han sa att det berodde på att ingen bryr sin om pensionärerna. Efter en ganska lång diskussion där jag ville få honom att tänka på att SD inte kan influera till förändring och att han därför ändå borde rösta på ett annat parti som de facto kan påverka till förändring så höll han med mig och hade nästan börjat säga att han inte skulle rösta alls. Det är klart att du ska rösta! kontrade jag. Ja, i så fall måste det bli SD för jag vill visa mitt missnöje!

Jag kan inte förstå logiken. Men så lever vi ju i två skilda världar. När min tid kommer vet jag inte ens om det finns någon pension att få. Jag vet inte heller om det finns tillräckligt med människor som kan tänka sig att arbeta inom vård och omsorg. Jag vet inte om välfärdssystemet fortfarande tillåter hemtjänst och vård i hemmet. Jag har inte den blekaste om hur det blir med min ålderdom.

Pensionärerna verkar vara otroligt missnöjda. Jag begriper inte varför. Jo, vem är inte rädd för att inte få en värdig tid som äldre? I denna kommun gör vi allt för att det ska finnas all valfrihet som kan tänkas kan. Det finns boende där man kan ha med sina djur. Det finns massor med aktiviteter. Vi har satsat på en avdelning med vård i livets slutskede, unikt, det finns inte många kommuner som gör eller har gjort det. Vi har satsat som spetskommun på utbildning av all personal, kompetensstegen, som sker på arbetstid. Maten har vi som en mycket viktig del i tankarna om vård och omsorg. Anhörigstöd tycker vi att det ständigt ska satsas på. En kvalitetsinspektör för socialförvaltningens alla olika verksamheter. Förenklad biståndsbedömning pågår att tas fram, inte klart än men på gång. Det finns massor som vi har arbetat med.

Jag tycker att det är väldigt synd att man aldrig uppfattar någonting som bra bland pensionärerna i Sverige. För vi har det egentligen mycket bra här.

2 kommentarer:

Gertie Hammarberg Tersmeden sa...

Vilket bra inlägg! Det är dessa diskussioner som är så viktiga - samtalet mellan två från olika världar. Kanske röstar den äldre mannen på SD, kanske röstar han inte alls, men du har säkerligen satt igång frågor och tankar hos honom som kommer leda till någonting bra.

I mitt jobb känner jag ibland hopplöshet och maktlöshet. Ofta händer det att elever vägrar att ens försöka pröva på att tänka kring politik och samhällsfrågor. De har redan bestämt sig att de hatar allt vad poltik är eller rättare sagt den föreställning av vad politik är. Det är en viktig fråga i sig, men vägrar de mötas i samtalet är det svårt att nå fram. Det gäller att ha tålamod, att aldrig ge upp och våga tro på att det man gör och säger i klassrummet får betydelse längre fram. Tyvärr är det alltför sällan vi lärare får direkt feedback.

Anna det du och alla andra folkvalda gör när ni lyssnar och möter människor och tar er tid även när ni är dödens trötta är stort och viktigt! Ni är mina hjältar liksom alla mina kollegor på skolor runt om i landet.

Anna Steele sa...

Gertie, DU är en hjältinna! Tack för ditt inlägg. Det är bara att kämpa på när man märker att det inte finns intresse för politik, den som vi faktiskt har överallt omkring oss.

Idag sa jag till ungdomarna jag träffade på Kumla skola i Tyresö att de ska veta att de kan påverka och att de alltid är välkomna att höra av sig.

Förhoppningsvis sår du, jag och alla andra som inte ger tappt några frön omkring oss! :-) kram