fredag 24 september 2010

Valtrötthet

Tog lite tid för mig att komma tillbaka till bloggläge. Veckan har susat förbi, det vanliga arbetet i kommunen fortsätter som vanligt och det är med blandade känslor som jag ser våra valresultat. Det är självklart fantastiskt att Alliansen får fortsätta regera. Det stora smolket i bägaren är Sverigedemokraternas inmarsch i riksdagen. En annan frustration jag personligen känner är hur mitt parti misslyckats med att förmedla det liberala budskapet.

Det är faktiskt inte en framgång att få sju procent av rösterna till det sanna liberala partiet när det faktiskt är minst tjugofem procent av väljarna som är liberaler. Jag är inte förvånad. Men oerhört besviken.

Vi har börjat med budgetarbetet och haft socialnämnd. Jag fick äran att luncha med en mycket trevlig diplomat i veckan som berättade om en forskare i England som följt alla akutmottagningar på sjukhus inom ett distrikt alla dagar i veckan och kartlagt alla skador som folk kom in med. Det fanns tydliga indikationer på en markant ökning av stick- och skärskador på fredagar och lördagar. Det skulle kunna ha slutat där.

Men forskaren ville se ett resultat av sina rön så han kontaktade näringslivet. Av den kontakten kom att man bytte ut pintbägarna av glas på pubarna till bägare gjorda av plast. Detta minskade i sin tur drastiskt frekvensen av stick- och skärskador! Si, det är i min smak!

Trött och lite tom. Nu väntar förhandlingar om vilka olika poster vi ska få i kommunen.

Inga kommentarer: