torsdag 2 september 2010

Debatter, debatter och debatter

Igår bjöd Kommunala rådet för funktionshindrade (före detta Handikapprådet) till möte där alla partierna skulle svara på frågor om tillgänglighet och annat. Det var dess värre en något inkongruent grupp som samlats, å ena sidan lite äldre människor som ville föra fram sin syn på hur kommunen genomför tillgänglighetsplan och FN-konventionen.

Sedan fanns det ganska många föräldrar med barn med olika bokstavskombinationer (här hade jag tidigare skrivit "sifferkombinationer" och långt inne i min trötta hjärna så kändes det helt fel men jag kunde inte sätta fingret på VAD som var fel. Detta för att illustrera hur komplex den mentala kapaciteten är. Det var förra veckan jag skrev om det, nu alldeles nyss kom jag på hur jag tänkt fel. Stressade hjärnor mår inte så bra) och annan problematik. Bitvis ganska förfärande berättelser. Jag önskar att människor vände sig till oss politiker direkt när de anser att saker inte fungerar. Det verkar bli ett glapp mellan tjänstemän och oss som inte är tillfyllest.

Sedan kom ett underbart, sakligt mail från en person som var glad att familjen bosatt sig i Tyresö och inte i Stockholm eller Nacka, för sina barns skull. Det värmde. Ibland blir allt bara svartmålat. Men världen är inte bara svart eller vit. Thank heavens!

Idag samlades alla representanter för de partier som finns i Tyresö kommunfullmäktige förutom (c) för att prata med elever i årskurs 6-9 i Kumla skolas aula. De kom i varje årskurs en timme och så fick vi alla dra vår skolpolitik och vad vi ville med jobb och miljö. Åttorna var ganska lugna och hade inga frågor. Sexorna var helt bedårande och resonerande och kom med kritiskt tänkande frågeställningar, det var en glädje att lyssna på dem. Sjuorna vällde in och klev på stolar och var ganska slängiga och faktiskt ganska kritiska till oppositionen. Niorna kunde jag inte riktigt härleda vilka de egentligen tyckte bäst om av oss block. Tyvärr resulterar en sådan här dag att man är tvungen att lyssna på just oppositionen väldigt mycket vilket gör mig förbannad och trött.

Förmodligen känner de likaledes.

Annars är det så himla kul att träffa barn och ungdomar, de är intresserade rent allmänt och glada över att vi fixat så att de har mat lagad på plats på skolan. Vi fick prova den och det var verkligen väldigt gott. Två rätter att välja mellan dessutom.

Imorgon har vi debatt i Tyresö centrum. Nu på hemvägen var det väldigt många affischer nedrivna, förstörda och alla pinnar avbrutna. Det är ett tungt jobb att banka upp och rätta till och skaffa fram nya hela, men skam den som ger sig!

Vilken vecka det har varit. Two to go! Det är bara att hålla humöret uppe och huvudet över vattnet.

Inga kommentarer: