lördag 11 september 2010

Desperation

Räkfesten var som vanligt trevlig och som alltid höll vi till på Tyresö Bygdegård. Samma koncept varje år. Alla samlas. Lisa spelar suveränt dragspel. Alla äter. Lisa spelar lite till. Vi sjunger allsång. Någon sjunger solo. Lotter säljs. Kaffe med kaka. Lottdragning. Livemusik och dans. Vid pass tjugotre har alla gått hem. Inte direkt några röjarfester :-)

Jag drack vatten och kände mig piggare på natten när vi kommit hem än vad jag känt på morgonen samma dag. Olle hade varit med och spelat så han var tvungen att plocka med sig sina instrument och jag hjälpte till att svabba golven så vi blev kvar lite längre med festorganisatörerna. Det är ett fantastiskt gäng som varje år oförtrutet ordnar denna räkfest arrangerad av vår båtklubb.

Idag var det som vanligt valbord i Tyresö centrum och jag susade in till Norrmalmstorg för att lyssna på partiledarna i alliansen och deras sista gemensamma framträdande innan valet. Det var tämligen dystert väder och väldigt lugnt i stan. Stort polisuppbåd och ganska mycket folk just på Norrmalmstorg. Jag vet inte varför, men jag föll in i en vemodig känsla när jag stod där när vi applåderade våra olika partiledare.

Jag har fått höra en del denna sista vecka. En äldre kvinna (närmare åttio) utbrast spontant: "Men om de rödgröna vinner, ja, då kan man lika gärna gå och dö!" när hon gick förbi vårt valbord i centrum på väg mot moderaternas.

När jag gick på Riksgatan från Drottninggatan efter att ha varit vid Folkpartiets valstuga vid Sergels torg så sa en ung tjej till killen som hon promenerade med: "Men - det borde vara skottpengar på den där Sahlin!"

Ganska hemska saker som folk bär på.

Idag delade sossarna ut rosor till alla och envar i Tyresö centrum och på scenen satt Martin Nilsson och Ingvar Carlsson och ondgjorde sig över hur dåligt allt redan var i vår kommun men också hur mycket sämre det skulle bli om alliansen fortsatte att styra eftersom vi ska sänka skatten ytterligare på bekostnad av välfärden! Ingen har sagt att vi ska sänka skatten. Fredrik, kommunstyrelsens ordförande, har till och med sagt att vi INTE ska sänka skatten. Men ett sådant faktum hindrar inte oppositionen. Roll-ups med "Tyresös skolparti" fanns bakom grabbarna på scenen.

Jag blev erbjuden rosor av flera av socialdemokraterna, jag sa att de får spara dem till sina väljare, jag tar en kram istället. En (s)kille kom jag i samspråk med när vi kramats (vi är ju arbetskamrater även om vi är opponenter)och jag sa: "Ni verkar desperata!" Han svarade förvånansvärt nog helt ärligt: "Vi ÄR desperata!"

Jag vet faktiskt inte. Det är en underlig stämning.

Sara och James kom ut på fyrhjulingen, som jag önskar att de inte skulle åka på ända från stan, för att plocka svamp. De tog Olles bil till Tyresta och kom hem med massor, mest taggsvamp. De var nöjda men lite irriterade på Shi-Mi som hade bitit sönder sitt koppel, det som Sara gjorde i läder för tolv år sedan, jäkla hundskrälle. Tydligen var Shi-Mi helt spattig medan Soleil var ko-lugn. Nu har de (hundarna) hela skogen med sig hem på sina små magar, massor med små kvistar och barr intrasslade i sina pälsar. Och de är helt slut.

Sara och James i sin tur har hoppat på monstermotorcykeln och åkt hem till stan. De hade inte skogen med sig hem på sina små magar. :-)

Jag har värk runt hela nacken, ner mot axlarna och skuldrorna, helt spänd. Jag bad Olle knåda lite men han är så rädd att göra mig illa att det inte hjälpte. Ska boka tid hos en professionell person på området.

På tisdag ska Martin Nilsson (s), oppositionsrådet i Tyresö och Fredrik Saweståhl (m), kommunstyrelsens ordförande, debattera på scenen i Tyresö centrum. Vi har kommunfullmäktige på torsdag.

Om allt går som det ska kommer jag att få följa med och fiska kräftor på fredag. Det ska bli väldigt roligt. Senast jag gjorde det var jag typ sju år och vi var i Småland. Jag minns att det var mycket spännande och att de vuxna verkade ha himla kul senare på kvällen...

På söndag 19/9 är det val.

Inga kommentarer: