tisdag 20 oktober 2009

Skolan borde vara statlig

Så har äntligen mitt eget parti tagit bladet ur munnen och driver frågan om ett förstatligande av skolan. Det har jag önskat mig sedan jag gick med i partiet för nio år sedan. Det går inte att med gott samvete säga att skolan är likvärdig över hela vårt land. Det finns för stora skillnader som syftar till var man bor i hur god kvalitet det är på utbildningen man får och hur eleverna når målen. Detta tycker jag om vården också.

Utbildning är något som är så basalt viktigt för alla människor och har betydelse för utkomsten av hela ens liv så det borde verkligen vara något som man kan lita på är en möjlighet på samma villkor var man än råkar vara född eller bosatt i landet.

Detsamma gäller vården. Det ska inte vara någon skillnad på möjligheten att få eventuell dyr medicin mot vissa sjukdomar eller nödvändiga behandlingar eller värdig vård i livets slutskede på grund av vistelseort.

Det här är hjärtefrågor för mig. Rättvisa är det vi politiker kan eftersträva inom alla områden även om jag inser att det är extremt svårt, till och med näst intill omöjligt, att uppnå millimeterrättvisa.

Bra jobbat Björklund, Odenljung och Strandberg.

Inga kommentarer: