lördag 24 oktober 2009

Kvinnojouren, ensmakommande flyktingbarn och dragning om kommunens arbete mot främlingsfientlighet

Måndagsmorgonen började med att ledningsgruppen träffade det företag som håller på att ta fram en ny kommundirektör till Tyresö. Därefter rusade jag till Servicecentret där tre kvinnor från kvinnojouren som jag stämt träff med väntade. Vi gick till mitt tjänsterum och hade ett mycket givande samtal. Jag ska "praktisera" hos dem snart. På kvällen hade vi vårt vanligt kommunföreningsmöte med partiet men denna gång hadde vi dragningar från de olika nämnderna inför budgetfullmäktige.

På tisdagen hölls ett seminarium av KSL om ensamkommande flyktingbarn och deras situation både ute i kommunerna men också hur migrationsverket hanterar deras ärenden. Inte upplyftande.

Sedan hade jag en träff med en professor i islamologi tillsammans med en vän från Liberal Mångfald. Vi hamnade på ett café på Götgatsbacken där vi åt soppa och pratade och det var mycket intressant. Fick med mig bra namn som kontaktpersoner och kunskapskällor för Liberal Mångfalds del.

Efter det att jag skjutsat honom till sitt hotell på Östermalm så susade jag till alliansgruppsmöte på moderaternas partilokal i Tyresö.

På torsdagen kom Nitrokonsult och sotaren för att kolla effekterna av alla sprängningar som pågått det senaste halvåret i vårt område. Sprickorna jag funnit här och var hade tydligen existerat redan innan allt började. Det var väl bra. De var mycket trevliga och tillmötesgående och vi skildes med god känsla.

Jag hade lovat en gammal vän till pappa Clive att komma och berätta för hennes engelska grupp om vårt arbete mot främlingsfientlighet i Tyresö så därför bagav jag mig till Gamla stan och café Mäster Olofsgården. Jag anslöt mig till sällskapet som satt och åt och fikade eftersom det var lunchtid och sedan gick vi till en konferenssal två trappor upp. Där hölls vi i två timmar och hade mycket intressanta diskussioner om den mycket aktuella problematik som nu debatteras på grund av Sverigedemokraternas inlägg i Aftonbladet i måndags. Jag varnade dem för att min engelska inte kommer att hållas uppdaterad lika bra sedan min far har gått bort. Ibland kunde jag söka något ord och säga det på svenska med frågetecken och det var en mycket hjälpsam åhörarskara som genast gav mig rätt ord på engelska. En intressant eftermiddag.

Därefter var det dags att gå till partikansliet på Stora Nygatan och förbundsstyrelsemöte. Mötet varade i tre timmar och det presenterades bland annat ett utkast till sjukvårdsprogram från landstingsgruppen. En del nya tankar blandat med gamla paradnummer. Detta program ska gå på remiss till kommunföreningarna och svar vara inne i slutet på januari.

På fredagsmorgonen träffade jag kommunrevisorerna, var helt ensam, ingen vice eller andra vice ordförande som båda hade förhinder. Det känns alltid som om man sitter på förhör, men jag börjar bli van och kände mig trygg och lugn och lät mig inte provoceras av socialdemokraternas förtroendevalda.

Idag ska vi ha demokratidag i centrum och det är en historia för sig! Återkommer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad gör ni för män som misshandlas och behöver stöd där förövaren är en kvinna?