onsdag 28 oktober 2009

Demokratidag i Tyresö centrum och lite annat

På lördagen den 24 oktober var det FN-dag och, för andra året i rad, även demokratidag. Alla partier samlas för att gemensamt svara på kommuninvånarnas frågor och synpunkter. Detta är en dag som jag velat se i flera år och jag är så glad att vi har den naturliga kopplingen till FN-dagen. FN-dagen har vi firat i centrum i tolv års tid. Dessvärre hade ordförande i Demokratiberedningen inte bokat in oss vilket han kunde ha gjort för ett år sedan. Vi fick inte vara inne i centrum utan hade ett tält utanför ingången där Kapp-Ahl och ICA ligger. Det var kallt men trevligt. Om jag skulle börja jaga upp mig igen på hur hafsigt man kan sköta vissa basala saker som ordförande så skulle det bli trist för vem som helst att läsa. Alltså nöjer jag mig med att säga att jag skällt och skällt och förhoppningsvis kommer ordförande att boka in centrum redan denna vecka för nästa års demokratidag.

Vi måste träffa Rodamcos ledning ändå. Förra tillfället folkpartiet hade "Liberal träffpunkt" som vi ju har varje månad precis före kommunstyrelse där vi står i centrum en- och en halv timme för att folk ska kunna komma och prata med oss om vad de vill och som vi aviserar på Tyresö centrums alla skärmar under en veckas tid innan, så blev jag avhyst av väktare! Det har aldrig hänt under mina nio år i politiken! Väktarna sa dessutom att vi politiska partier skulle vara "där borta vid COOP" och så pekade pekade de bort mot bortre delen av centrum där ju mycket riktigt COOP ligger. Jag sa att jag kan gå själv och då sa den ganska maffiga kvinnliga väktaren: Ja, vi har inte tänkt röra dig! Aaah, det var helt befängt!

Dagen D, demokratidagen, avlöpte dock så väl den kund avlöpa under de förutsättningar vi hade.

På söndagen jobbade jag med saker som jag inte hunnit med i veckan och så ordnade vi middag som vi skulle äta med Seved och Henrik. Vi bastade och jag blev ohyggligt trött. Kollade Branaghs "Wållender" Wallander. Han är himla bra!

Måndagen stora event var mitt vanliga halvårsbesök hos tandhygienist. Är livrädd att få vara med om det min mor fick genomlida, tandlossning och massor med fruktansvärt smärtsamma och ytterligt dyra operationer. Det var en ny tandhygienist som gav mig helt andra instruktioner än den jag haft i tre års tid. Jag har "flossat" troget varje afton, nu kunde jag väl använda tandpetare!(vilket jag använt innan den förra tandhygienisten uppmanade mig att börja använda tandtråd) Tänk att det inte finns någon enda fast sanning i denna värld? Jo, den att vi alla dör, kanske. Men inte ens den är väl helt säker om man får tro forskningens framsteg...

Dessutom var hon mycket rekorderlig och sa: Nu ska vi inte överdriva! Du är absolut inte i någon riskzon, du sköter dina tänder minutiöst och borstar bra...Tandpetare, vetja!

Jaja. Vad ska jag nu oroa mig över? :-)

Vi hade styrelsemöte i kommunföreningen och det var väldigt trevligt. God stämning och det känns lite pirrigt, vi börjar komma in i lite valkampanjstämning. Åtminstone känns det tydligt att det är på gång.

Mötte en kille från en tandläkarhögskola någonstans i Sverige igår som har fått problem.Han kontaktade mig i egenskap av ordförande för förbundet Liberal Mångfald. En märklig historia. Jag fick massor av trattkantareller av honom.

Innan kommunstyrelsen hade vi "Liberalt möte" i Tyresö centrum. En manlig väktare glodde hela tiden, jag fattar inte hur det kan bli så... Men eftersom vi inte hade med vår tunna (en tunna på hjul som man sätter partiets logga på och en träbricka så blir det som ett pelarbord där man kan ha lite material) eller vår roll-up utan jag hade bara min folkpartijacka på mig och så stod vi bara där och pratade, så kunde väktaren ju inte göra något...

Kommunstyrelsen blev en lång sådan, med sekretessärenden och långa diskussioner. Jag vaknade före fem igår morse och somnade inte om utan gick upp och därför var jag helt slut, nickade till sådana där millisekunders nickar som är så förargliga. Efter macka och kaffe under ett avbrott då samtidigt (s) ajournerade sig så piggnade jag till. Det är jobbigast när någon börjar göra mer malande och längre inlägg, det är fruktansvärt sövande...

Idag är det avtackning av Berit Assarsson på slottet och ikväll är det socialnämnd. Vi har tidigarelagt den en timme eftersom alla vänorter är på besök i Tyresö och det är middag på Prinsvillan. Jag hinner nog vara med en stund, hoppas jag.

Inga kommentarer: