söndag 11 oktober 2009

"Praktik" på Björkbacken, Guatemalabesök och Landsort

Min vecka började på måndagen med att jag fick byta om till blå arbetsbyxor och bussarong på äldreboendet på Björkbacken. Jag fick också låna ett par bekväma skor. Sedan träffade jag de äldre som först satt vid TV:n i Tv-rummet och som vi sedan flyttade på för att de skulle äta lunch. Jag hjälpte till att sprita av ett rum som tömts för att en ny boende skulle kunna komma in. Det var väldigt kul att vara där. Efter lunch träffade jag personal på korttidsboendet och pratade även med en del boende där om hur de upplevde sin situation.

Någon timme senare var det min tur att vara politiker på Tyresö centrums bibliotek. Den andre politikern var försenad så jag tog emot ett stort gäng entusiastiska pensionärer som är boulespelare. De behöver en inomhuslokal och det försöker kommunen hjälpa till med. Problemet är att de tycker att det ska vara i princip gratis... Slutligen kom den andre politikern som är i den nämnd som behandlar boulefrågan, så gruppen fick framföra sitt ärende även till honom.

På tisdagen hade vi nämndberedning, det var anhörigdag på Björkbacken som jag besökte igen och sedan fick vi en dragning av hur man ska arbeta med frågepanelen. Frågepanelen är en av mina hjärtefrågor som jag velat att vi ska ha sedan det stod klart att vi inte skulle kunna få igång något debattforum igen. jag är mycket nöjd, om några veckor får vi politiker svara på frågor från alla och det sker på Tyresö kommuns hemsida, perfekt!

På onsdagen samlades vi ett litet gäng på sal Ulriksdal i kommunhuset där vänsterpartiet hade möte med två kvinnliga politiker från Guatemala. De fick en dragning om kommunen av en tjänsteman, jag och oppositionsrådet ställde och svarade på frågor och sedan avslutade vi med lunch ihop. Det var mycket trevligt och intressant.

På torsdagen var jag på riksdagshuset för att träffa viceordförande i Liberal Mångfald, sedan till landstingshuset för att träffa gruppen som ska ordna demokratidagen 24 oktober, sedan tillbaka till riksdagen för att vi skulle ha styrelsemöte för Liberal Mångfald Stockholm.

På fredagen var det partistyrelse från 10 till 15. Under mötets gång förkunnade alltså Cecilia Malmström att Barack Obama fått fredspriset... Efter PS åkte jag till Solna och hämtade Emilie.

På lördagen åkte vi till Ankarudden där hela gänget kring Putte träffades och så tog vi båten till Landsort. Där tillbringade vi lördagen med god mat, promenader och umgänge. Vi bodde i tornet som på sjunde våningen har ett rum med utsikt åt alla håll. Mycket frisk luft och fina vyer. Idag tog vi en promenad efter frukost till labyrinten och pestkyrkogården... Vi var hemma på Violstigen halvfyra. Sara och Emilie har ännu inte röjt upp boden ännu. De har så mycket kläder och skor så att det är ofattbart. Jag känner mig lite lätt illamående, hoppas att det inte är sjukdom på gång.

Helgen var mysig och Putte vars födelsedagspresent detta var verkade mycket nöjd och belåten. Vi har kommit upp i en ålder där aktiviteter är det som uppskattas mest. Olle kom precis tillbaka efter att ha skjutsat hem våra två yngsta döttrar. Allt är lugn och ro.

Inga kommentarer: