söndag 2 augusti 2009

Prideparad 2009

På väg i bilen för att vi skulle börja samlas vid Humlegården där Prideparaden alltid avgår så ringde chauffören från den guldfärgade amerikanaren vi hyrt som ekipage. Man fann oss inte på listan och påstod då att man heller därför inte kunde checka in oss. Jag tänkte att finns vi inte med på listan trots att vi har bokat oss och fått bekräftelse så är det katastrof...

Pratade med volontären på Pride och hon sa att "vi löser det", vilket var en bra inställning. Men vi fanns ju på listan, det är ganska rörigt kan man säga. När vi väl var framme vid bilen så placerade vi en folkpartiflagga uppe på ett elskåp så att alla skulle hitta oss. Sakta började folk droppa in och vi delade ut t-tröjor med Love is Liberal på. Sara och Emilie tog plats i bilen och även Linda (som hade på sig en rosa smoking, hon var jätte snygg!) Sara och Emilie hade rosa kläder och skulle vara "barbieaktiga". Så alla som åkte i bilen förutom chauffören var rosa. Vi var ett stort gäng folkpartister som gick i paraden när den startade. Nyamko var med och Barbro Westerholm, Agneta Berliner, Ulf Nilsson, Helena Bargholtz var de riksdagsledamöter som gick med, fantastiskt. Alla som dök upp måste tackas, de var så fina och glada och ställde upp på att bära folkpartiflaggan och Per P bar ett folkpartiparasoll hela vägen! Logistiken i anskaffande av ballonger hade inte varit den bästa, de var slut när vi skulle ha dem, det behövdes andra markörer så att vi syntes. Så tack alla, ni är great och lysande! Kom gärna med igen nästa år.

Fick en känsla av att avspärrningarna inte var på samma sätt som förra året. Publiken stod närmare och det blev trångt här och var med bilen. Otrolig stämning som alltid i hela Stockholm men förmodligen manfall på grund av väldigt ostadigt väder. Vid Sergels torg ropades alla deltagande ekipage upp. Man kan inte vara annat än stolt när Nyamko är med och Barbro W som gjort så mycket.

Vi traskade glatt på men bilen började kännas rätt så varm. Vid slussen kändes den väldigt het och det är klart att uppförsbacke i krypfart inte är det bästa för en gammal och varm bil. Vi hann in en bit på Hornsgatan, där jag bytt ut drickaburken mot en större och ställt upp motorhuven med för att få in mer luft vid kylaren och fläktat så gott det gick , när bilen bara dog. Chauffören förkunnade att: Så, nu är det slut, nu är det bara att putta... Jag och andra, bland annat ministern, började alltså att putta bilen. "I andra länder brukar ministrarna sitt I bilen..." skojade någon. Chauffören sa att detta väl ändå var det miljövänligaste ekipaget ändå...Vilken bild! Det måste sett så roligt ut, bilen är ju faktiskt enorm och ändå gick det rätt så lätt att putta på när vi var så många. Och så var det ju inte uppförsbacke längre, tack och lov! Allt gick bra och vi kom fram till Ringvägen vid Tanto. Där skingrades hela skaran för vinden. Jag väntade in Seved så att vi kunde lasta in högtalare och annat i bilen.

Tog av peruken och då tyckte Maria att jag bara måste ta av perukstrumpan, hon tyckte det såg så hemskt ut. Efter en stund tog jag av den och rullade ut mitt hopknörvlade hår. Det hade varit nytvättat och fortfarande vått på morgonen när jag klädde ut mig med peruk och allt.

Kände mig väldigt trött men vi gick in och var i tältet ett tag och sedan satt vi och pratade med några kvinnliga bekanta till Seved samt Per A. Det var en mysig stund i solen som äntligen kom fram ordentligt. Olle var på väg hem så jag tog mig till Tyresö och var hemma cirka 21.30 och kunde ha satupat i säng men ville vänta in min man som ju varit borta på segling i två veckor. Det är sällan vi är ifrån varandra så länge. Så var årets parad över och förutom missödet med bilen så fungerade det riktigt bra. Nästa år är det valår och då borde det vara ordentligt pådrag i hela partiet. Hoppas det!

Inga kommentarer: