onsdag 19 augusti 2009

Berit Assarsson avgår och Staffan Isling byter kommun

Politikens själva essens är att arbeta tillsammans med väldigt många olika sorters människor. Under mina nio år så har Berit Assarsson funnits med hela tiden som en mycket god företrädare för moderaterna. Hon har arbetat i Tyresös politiska sfär i drygt två decennier. De första gångerna jag träffade på henne i olika sammanhang var innan jag blev aktiv politiker. Då var jag engagerad förälder på mina döttrars skolråd respektive föräldraföreningar och nattvandrare samt brottsofferstödjare. Jag uppfattade henne som lite snorkig och hon passade in i min bild av hur en typisk moderat är.

Sedan tog det inte så lång tid innan jag fick en helt annan uppfattning om henne. Hon har ett engagemang och empati och hon har tagit sitt uppdrag på största allvar. Hon svarar alltid på mail vilket man verkligen inta kan säga om alla förtroendevalda och hon räds inte att möta medborgarna. Berit har varit en klok moderat som alltid inser att även de mindre partierna i en allians måste få vara delaktiga och påverkande eftersom vi behöver varandra. Väljarnas stöd fluktuerar och det kommer alltid ett nytt val. Hon har värnat om samarbetet.

Vi har inte alltid samma åsikt i sakfrågor, vi är ju trots allt från olika partier och vi är mycket olika som personer. För min egen personliga del och i avsaknad av historik från tidigare mandatperioder kan jag bara säga att det har varit trevligt och rekorderligt att jobba med Berit. Jag kommer att sakna henne. Nu kommer hon vara kvar i fullmäktige och sitta kvar som ordförande i en beredning så hon försvinner inte helt från Tyresöpolitiken. Jag ser fram emot att arbeta med hennes efterträdare.

För drygt fem år sedan fick Tyresö sin första kommunchef. Så länge klarade sig kommunen utan att ha någon egentlig ledande tjänsteman. Mycket har hänt sedan Staffan Isling började hos oss. Det har varit bra för vår kommun att ha en kommunchef. Jag var rookie när han kom till Tyresö. Han har alltid varit schyst och drivit frågor som har varit väsentliga för kommunens utveckling, han har ett enormt kontaktnät och alltid bevakat omvärlden så att vi ligger rätt i tiden. Jag är glad att Tyresös kommunhus fått ha Staffans gängliga gestalt i sina korridorer, Tyresö hade inte varit där vi är idag utan honom och jag kommer att sakna även honom. Nu får Örebro och min partivän Staffan Werme ta del av hans kunskaper och kontakter, grattis till dem.

Inga kommentarer: