lördag 22 augusti 2009

Konferens på Prinsvillan - och hur mitt parti uppfattas

På torsdagen hade socialnämnden konferens på Prinsvillan. Underbart väder gjorde oss alla på gott humör och vi kunde vara ute i trädgården med slottet och Kalvfjärden i bakgrunden när vi tog vårt morgonkaffe och macka innan vi startade arbetet.

Vi hade planerat det så att vi hade gruppdiskussioner först om hur man ska prioritera inom våra olika verksamhetsområden och sedan även diskussioner med fallstudier. Förmiddagen var snabbt förbi och sedan åt vi god lunchbuffé, även denna gång utomhus i solens sken. Tre verksamhetschefer kom då för att vara med på föredragningen av juristen som kommit från socialdepartementet för att lära ut om sekretess. Många ställde frågor och straxt hade även eftermiddagen flugit förbi. Då var det dags att åka hem för att byta om och åka till avskedsmiddag för kommunchefen. (se tidigare inlägg)

Fredagen arbetade jag vid datorn på förmiddagen. Bilen stod var i centrum så jag åkte och hämtade den. På kvällen åkte vi buss till Öringe för att gå på inflyttningsfest hos en nära väninna. Hon hade dukat upp med "groggbord" och olika tilltugg. Det var mycket trevligt i ett fint område, hennes radhus är jättemysigt. Som vanligt pratas det alltid politik.

Jan Björklund får inte ofta så gott betyg, jag får ständigt ta honom i försvar och det känns inte kul. Jag vet inte vad som kan göras för att den attityden ska förändras. I värsta fall är det bara ett partiledarbyte som kan göra skillnad. I bästa fall så kan mitt partis framtoning bli rätt om det som vi vill förmedla förmedlas på ett sådant sätt att inte människor med utländsk bakgrund uppfattar oss som främlingsfientliga och inte skolfolk uppfattar oss som militäriska och utan verklighetsförankring. För det är det jag ständigt får höra... Tänk om det någon gång kunde uppfattas av min partiledare hur det står till när gräsrötterna är ute och pratar med folk?

Jag vet faktiskt inte "what it is going to take" för att nå fram...

2 kommentarer:

pelleb sa...

Kontentan av ditt blogginlägg är alltså att du inte kan påverka någonting av hur folkpartiet uppfattas utan det är bara upp till partiledaren.

Om du betraktar dig som i första hand en passiv åskådare snarare än en utövare på den politiska spelplanen ställer sig vän av ordning frågan hur väl du tycker att du sköter ditt uppdrag som Kommunalråd?

Liberal i Norrort

Anna Steele sa...

Absolut inte, jag arbetar med hur vi uppfattas hela tiden, varje andetag. Men tyvärr är media en stor faktor som påverkar hur vi alla uppfattar olika sfärer i samhället. De gillar att spinna på negativa trådar som plockats upp, missförstånd förstoras gärna för att det ska bli en dynamik i debatten etc. Jag är nog en av de minst passiva bland medlemmarna
:-) mvh Anna