fredag 29 oktober 2010

Sista veckan för motionsinlämning

Även denna vecka rusade förbi och det verkar bara bli ett inlägg per vecka från mig just nu i detta forum. På måndagen hade vi i lokalföreningen nomnineringsmöte för nästa mandatperiods uppställning. Det är ett underbart taggat gäng som ska jobba och jag tycker att det blir en väldigt bra fördelning av olika poster och när förhandlingarna äntligen är i hamn ska vi vara nöjda från båda sidor, tycker jag. (Båda sidor syftar till moderaterna och folkpartiet)

På tisdagen var det förbundsstyrelsemöte där den största frågan som diskuterades var vem som ska ta plats i partistyrelsen som 1:e vice ordförande efter Cecilia Malmström som ju blivit EU-kommissionär. Nästa dag meddelades att Helene Odenljung går upp från 2:a till förste och Erik Ullenhag blir 2:e vice. En mycket bra lösning.

På onsdagen fick jag den vemodiga äran att hålla min sista socialnämnd (för denna gång?) och det gick bra men var som sagt inte helt utan sorg i hjärtat. Jag har lärt mig så otroligt mycket dessa fyra år, jag tycker att vi har en helt fantastisk förvaltning där alla sliter och jobbar så hårt för olika utsatta familjer, personer med funktionshinder, missbrukare och äldre.

Förvaltningschefen Anita Brynje är en helt fantastisk person som för alltid finns i mitt hjärta. Kring henne finns alla chefer för de olika enheterna som förvisso för det mesta råkar vara av kvinnligt kön, vilket någon brukare vid något tillfälle har kritiserat, de är alla så duktiga. Ann Näfver, vår metodutvecklare, är en av de mest drivande människor jag träffat, hon har också en speciell plats i mitt hjärta. Jag kommer aldrig att glömma denna tid och för alltid att vara mycket tacksam och ödmjuk över att jag fått vara med och arbeta med dessa otroliga individer.

På torsdagen hölls en avslutning för den gamla kommunfullmäktigegruppen, bland andra så tackades Inger från vänsterpartiet av efter tjugoåtta år i Tyresös fullmäktige och förstås Berit med sina trettiofyra år i samma församling!!!

En intervju med mig finns med i denna veckas NU, där står att jag är statsrådsersättare för Erik Ullenhag. Men det är ett faktafel, jag har hela tiden varit medveten om att jag är statsrådsersättare för Nyamko Sabuni, så jag vet inte var det kom ifrån... Annars tycker jag att det blev bra men jag hade gärna fått med något om jämställdhetsarbetet i partiet. Det blev mest fokus på arbetet mot främlingsfientlighet vilket ju är nog så viktigt med SD i riksdagen. Givet är dock att inom kulturen kan man initiera arbete både för jämställdheten och mångfalden och det hoppas jag kunna påverka.

Träffade en förälder vid affären igår, vars barn gått i samma klass som en av mina döttrar, och han gratulerade till riksdagsplatsen men tillade att han inte röstat på mig. "Det gör ingenting", svarade jag. Han fortsatte: "Jag stödröstade på KD, de behövs ju också". Jag frågade om detta med dynamiken med stödröstande: "Hur tänkte du då?" Han svarade att det var första gången i hela hans liv som han inte röstat på socialdemokraterna. "När Sahlin blev partiordförande gick jag upp till kansliet och avslutade mitt medlemskap".

Wow! Hårda ord och inga visor!

Denna onsdag som varit var sista motionsinlämning totalt, det fanns en egen intern deadline till fredagen förra veckan. Tre olika rådgivare inspirerade till tre riktigt viktiga motioner: Att födas in i donationsregistret, Nationella riktlinjer för upphandling av äldreomsorg samt Vapenslag för E-krig.

Nästa vecka blir det bland annat partiledardebatt och två dagar med allmänpolitisk debatt.

Jag har börjat bo in mig på mitt rum och börjat hitta genom de mest obskyra gångarna och kulverterna. Ännu har jag dock inte besökt biblioteket som lär vara mycket fint. Har heller inte hunnit ta ett dopp i badhallen. Om nu inget av statsråden Nyamko eller Erik avgår så kanske jag hinner med det också. Annars är den bistra sanningen att jag inte får sitta kvar i riksdagen. :-(

Man får helt enkelt "go with the flow"!

Inga kommentarer: