måndag 11 oktober 2010

En helt ny värld - riksdagen.

Detta att ha ett uppdrag som upptar hela min tid och sedan plötsligt få ett nytt uppdrag som kommer att uppta hela min tid, samtidigt som det föregående uppdraget fortfarande pågår, det är inte helt optimalt. Nu infinner sig massor med praktiska problem med olika möten som måste bokas av eller där vice ordförande får ta över. Jag ska avsäga mig ordförandeskapet i socialnämnden på kommande fullmäktigemöte.

En känsla av vemod kommer över mig, för det är så abrupt och snabbt. Samtidigt är ju Tyresö "min" kommun och det ska bli roligt att utveckla det arbetet. Jag vill komma ut till olika företag och verksamheter och hälsa på, gärna i sällskap av mina partivänner som företräder Stockholms län tillsammans med mig, Gunnar Andrén och Nina Lundström.

I fredags var jag på teoridelen av utbildningen i Eco-driving som ju alla anställda som kör bilen i tjänsten för kommunen får genomgå. Mycket intressant.

I lördags åkte Olle och jag till Harbo och hälsade på vänner som har mark där. Det blir älgjakt i veckan. Vännen som har marken berättade att han får tvåtusen kronor per hektar i EU-bidrag för att hålla marken öppen. Han tycker att det är vansinnigt. Det tycker jag med. Men jag måste lära mig mer om detta med att det ges så mycket pengar till öppna landskap. Nog ligger det i markägares intresse att ha sina marker öppna ändå, för sin boskap och gröda?

Jag är ju redan emot jordbrukssubventionerna i stort vad gäller EU. Men fortsättning lär följa, det känns som att det är många saker att följa upp nu.

Vi sköt på tallrikar med salongsgevär och det var kul. Sedan åt vi gott och när de andra gick ut för att plocka svamp lade jag mig och sov middag. Veckans händelser hann ikapp och jag var helt slut. Vi hade en trevlig lugn helg. Emilie bodde hemma och var hundvakt. Hon har köpt ett ljusbord för en del av stipendiet från Svenskt tenn. Så hon är inspirerad och satt och jobbade till fem på morgonen här hemma medan vi var i Harbo.

Idag ska jag ta tag i saker som datorn och telefonen som sägs vara klara på riksdagen, jag ska försöka hitta till viktiga enheter där och kolla rummet och lite annat. Riksdagen är för mig en helt ny värld.

Inga kommentarer: