tisdag 12 oktober 2010

Budgetdebatt

Idag fastslogs de olika utskottens konstellationer med ledamöter och suppleanter, jag har nu officiella placeringar som ersättare i Skatteutskottet :-/ och Kulturutskottet :-). Nästa vecka tar man övriga suppleanter och då ska jag tydligen även sitta med i Civilutskottet.

Efter att dessa ärenden tagits i kammaren gick alla till sina respektive utskott för att konstituera sig. Jag följde min partivän Christer Nylander från Kristianstad till Kulturutskottet där han ska vara vice ordförande.

Det är ett enormt brett område som Kulturutskottet råder över vilket betyder att det är hela fem departement som inkluderas som ansvariga.

Efter lunch med trevliga tjänstemän på folkpartiets riksdagskansli gick jag ut för ett snabbt ärende. Vandrade Drottninggatan upp och såg en mediaansamling vid Finansdepartementet. Just det, snart skulle finansministern promenera ner till riksdagen med budgetpropositionen...När jag gick tillbaka mot riksdagen så kom Borg precis ut och det blev nästan omöjligt att komma förbi. Jag pinnade på och kom fram till stora ingången till riksdagen i grevens tid, höll på att inte bli insläppt, det var avspärrat och vakter överallt.

Sedan var det alltså budgetdebatt, klockan 13.00. Trehundrafyrtionio ledamöter fanns på plats då. Klockan 16.18 fanns det femton kvar (varav en var Anna) och ett antal tjänstemän. Det var intressant men ganska tröttsamt att sitta stilla och lyssna, speciellt på Östros. En gång i timmen gick jag ut och tog en kaffe fem minuter och sedan tillbaka in. Annars hade jag inte klarat det.

Senare samlades alla ledamöter i alliansen i andrakammarsalen med partiledarna som alla berättade vad vi ska lägga krut på de närmaste fyra åren. Sedan kom Anders Borg och höll en dragning om det finansiella läget i världen kontra Sverige. Ja, det är otvivelaktigt så att man måste jämföra Sverige med resten av världen. Det är ett exceptionellt gott läge i vårt land när man jämför med andra länder runt omkring oss och över "The whole world".

Efter detta så gick alla över till den så kallade sambandscentralen som är en enorm lång stor sal där man brukar ha olika tillställningar med mingel och mat. Jag har någon gång fått höra berättas varför den kallas just sambandscentralen men har glömt det. Måste kolla igen.

Min dator har inte fungerat alls på grund av att inloggningskortet verkar ha flippat ut/blivit obrukbart. Ska ordna det imorgon när jag samtidigt får nya telefonen.

I helgen måste jag börja tömma mitt rum på kommunhuset. Det är fortfarande inte helt verkligt för mig. Det är som att stå och prata med en mycket god vän i lugn och ro när någon plötsligt kommer och sliter iväg vännen och förkunnar att man aldrig mer ska få se vännen igen. Man vill ju ta farväl och försöker kanske springa efter men - vännen är borta! Samtidigt placeras en annan mycket intressant person framför en som man länge velat lära känna. Märklig känsla.

Idag när jag skulle ta hissen till riksdagskansliet såg jag plötsligt att hissarna ligger precis bredvid riksdagens badhus. Ska titta in där imorgon. Simning är en av de få saker som jag kunnat göra utan att få ont i ryggen efter operationen, verkar ju som en bra idé att få lite muskler och kondition när man har så nära till en simhall. För om det är något jag just nu INTE har så är det flås...

2 kommentarer:

Martin Nilsson sa...

Sammanbindningsbanan - för att den binder samman 1:a och 2:a-kammaren. Det var där ledamöterna samlades innan de hade kontor i huset.

Bara så att du kan när det är dags för guidningar.

Badet är att rekommendera - nästan det man saknar mest med rd-huset...

Martin Nilsson sa...

Och glöm inte att lära dig historien om den öppna spisen i sammanbindningsbanan - den väcker mest skratt på hela guidningen!