onsdag 6 oktober 2010

Anna goes to parliament

Igår hade vi nämndberedning där vi planerade kommande nämnd och de olika ärenden vi ska ha då. Sedan träffade jag en mycket engagerad brukare. Vi ska med emfas börja titta på hur avtalsskrivningar ser ut i Sverige.

Lunchen var planerad i Jakobsberg där jag träffade Peter som är en fantastisk ombudsman för Folkpartiet och en annan mycket trevlig ung man från Belgien som lever med en svensk tjej här i Sverige sedan tre år. Han pratar redan utmärkt svenska och är mycket insatt i integrationsfrågor så Peter och jag kom igång ordentligt och vi bestämde att vi ska ses igen alla tre och arbeta vidare med dessa frågor.

När jag kom tillbaka till parkeringen vid kommunhuset mötte jag Fredrik som skulle åka iväg precis och han undrade om inte portarna till riksdagen hade öppnats eftersom Ullenhag blivit minister. Nej, svarade jag, så är inte fallet.
Kort därefter ringde Mikael och sa att jag måste komma och titta på datorn på
plan 6. "Erik har blivit minister, Anna! Förstår du inte vad det innebär?"

Jag sa att jag skulle komma och kolla. Då ringde min telefon och folkpartiets kanslichef ringde och lät glad: "Har du hört nyheten?" Näe, svarade jag fåraktigt. "Du har kommit in i riksdagen!" Jag tjoade lite och fick veta att jag måste komma in imorgon, gruppmöte kl. 15.00. Jag åkte upp till plan 6 och skrek lite med Mikael och Maria och tjänstemän/kvinnor kom i korridoren och undrade vad som hänt. Telefonen började ringa hela tiden och Mikael talade om för dem som undrat att jag kommit in i riksdagen.

Vi var på plan 6 men detta spred sig som en löpeld i kommunhuset och snart visste tydligen alla!

Jag var helt tagen och det var mycket overkligt. Senare pratade jag med en partivän som jobbar på kansliet som sa att jag måste vara med från morgonen på introduktionskurs i kammaren.

Idag var jag på riksdagen hela dagen, jag har fått passerkort och ska få en telefon och dator och ett rum och allt går med rasande fart. I kammaren sitter jag med min älskade Nina Lundström och vi satt bara och fnissade av glädje tillsammans idag, det känns helt drömlikt! Mitt namn finns på den platsen, i kammaren i riksdagen! Talmannen utalade det Stele så jag gick fram och presenterade mig efteråt och sa att jag heter Anna StiiiiilKarlström. Åhå, som Tommy Steele, svarade han. Han tog inte illa upp :-)

Gunnar, Nina och jag utgör länets representanter och vi är så glada att vi ska få arbeta ihop. Alla är så snälla och glada. Erik kom och sa grattis och jag var så omtumlad och självupptagen att jag glömde att gratulera HONOM! Förlåt Erik, jag är så glad för din skull, naturligtvis!

Igår morse hade jag börjat landa i kommunen igen och börjat bli taggad inför arbetet med en ny kommunfullmäktigegrupp och nya åtaganden.

Igår eftermiddag förändrades allt. Tänk om mina föräldrar hade levat... Anna goes to parliament.

1 kommentar:

Martin Nilsson sa...

Grattis Anna
Jag är övertygad om att du kommert göra en bra insats i parlamentet.

Vi ses och hörs på fullmäktigemötena