fredag 15 oktober 2010

Assarssons sista fullmäktige

Den stora salen i gamla delen av riksdagen heter sammanbindningsbanan och inte "sambandscentralen" som jag så felaktigt kallade den :-). Jag läste i en bok igår att den gjorde det möjligt för riksdagsmännen från första och andra kamrarna att träffas och beblanda sig. Tyresös oppositionsråd Martin Nilsson berättade att det sägs att den stora öppna spisen i denna pampiga sal endast använts en gång sedan byggnation. Tydligen hade man byggt den så att rökgången gick på ett sätt så att när röken väl kom ut så kom den ut precis vid statyn på Moder Svea med Vaksamheten och Eftertanken, så att hon blev alldeles svart! Martin bad mig dock att kontrollera om detta kunde stämma, så det ska jag göra.

Det finns många historier om riksdagen och mycket historia har skrivits där. Återkommer om det. Tittade in i badhuset igår och det var väldigt fint, en cirkelformad bassäng.

Vi som är nya har fått en dragning om säkerhet med Säkerhetscheferna på riksdagen och säkerhetspolisen. Det finns mycket att tänka på hädanefter men man är tydligen väldigt duktiga på att sköta detta. Känns tryggt.

Igår var jag på introduktion till skatteutskottet och jag blev mycket förvånad över hur intressant det var.

Sedan tog jag en promenad ner till Riksdagens utredningstjänst, RUT, med Jonatan som ska hjälpa mig med det praktiska vad gäller motionerna, och kollade läget där. Det finns en fiffig sak på intranätet: Man knappar in sig på en beställningssedel och så kan man be om information om precis allt på denna jord, i princip. Det är RUT som står för insamlandet av denna information, de har en gigantisk databas och är till för de trehundrafyrtionio riksdagsledamöterna.

Senare, på kvällen igår, var det mandatperiodens sista fullmäktige. Berit Assarsson tog farväl efter att ha suttit i kommunfullmäktige sedan 1976. Otroligt! Vemodigt.

Inga kommentarer: