måndag 18 oktober 2010

Vita huset

Min bil har gått mer och mer per automatik till Tyresö Kommunhus eller, som det också kallas,"Vita huset" de senaste fyra åren. Nu körde jag dit både i lördags och igår för att packa ihop mina prylar. Det blev ett antal IKEA-kassar med allt man behöver på ett tjänsterum och tre papperskassar med orkidéerna.

Sofia har varit väldigt förkyld så vi hängde hemma på lördagen och åt middag ihop. Igår kände hon sig bättre. Jag spenderade alltså ett antal timmar på plan sex och lyckades fylla en hel pappersinsamlingstunna med allt jag rensade ut. Nu är rummet nästan klart att tas över av efterföljande ordförande...

Jag körde till Mynttorget och ledamotshuset med bilen, den vägen är kortast väg in om man har mycket att bära. Jag släpade in sju blå IKEA-kassar, fyra papperskassar och min otympliga Mulberry-väska. Jag blev precis svettig. Då kom en snygg ung tjej in när jag nästan blockerat ingången med alla grejor. Hon var också ny ledamot, jurist, och representerade KD. Vi hälsade på varandra och hon trodde att jag höll på att flytta in "för att jag inte bodde i Stockholm" :-) Är det bara jag som har ett arbetsrum med saker i? Har alla andra bara ett skrivbord utan personliga ägodelar, exempelvis böcker, stereo, CD-skivor?

Nåväl, när det snygga tjejen försvunnit in i ledamotshuset skulle jag försöka baxa en vagn, som stått lägligt tillgänglig och som jag snabbt fyllde, in genom spärrarna och bort mot hissen. Då rasade en av kassarna ner i stengolvet och massor av saker ramlade ut och gick sönder. (Vad har hon som kan gå sönder? Skålar till allt godis jag brukar ha och bjuda folk, vad annars? Sedan var det faktiskt någon märklig porslinstavla jag fått som gåva från en av vänorterna, den var i något brunt keramiskt material) Bitarna flög iväg ganska långt på det hala underlaget. Jag tänkte att det var tur att det inte var väktare på plats, det hela var ju otroligt pinsamt. Samtidigt hade jag valt att göra detta på en söndag för ju färre som ser mig släpa in mina pinaler, desto bättre.

Jag hastade in och upp till fyran med bagaget och tog mig sedan tillbaka till ingången med en plastkasse. Plockade hjälpligt upp allt jag bara kunde, det var prekärt eftersom det var glasbitar. Till sist tog jag och "sopade" upp det sista med en pappersbit. Förmodligen så syntes allt detta på en kamera någonstans i någon vaktcentral. Då vet de att jag åtminstone försökte städa upp efter mig...

Sedan susade jag tillbaka till Tyresö där Olle och Sofia väntade, vi skulle åka in gemensamt till stan och min syster vars yngste son fyllde nio. Vi fick underbart goda köttbullar, zinfandelvin och efter det så blev det Prinsesstårta. Jag åt köttbullar en masse! Det var såååå gott! Mysigt att få träffa lillasyster, vi ses så sällan.

Nu är sista veckan för motionsinlämning på kansliet. Jag har fem på gång varav en är färdig från Barbro och Birgitta. Några väntar jag faktauppgifter om från RUT, Riksdagens utredningstjänst. En kommer från södertörnsgänget, en har jag fått hjälp med att börja skriva. Måste sätta fart med dem.

Ska inte glömma sim- och träningskläder, dags för en Anna som rör på sig? Eh, jag tror på det när jag ser det. :-)

Adjö, kära Vita huset.

Inga kommentarer: