fredag 2 april 2010

Road rage livsfarligt

Finns det någon som inte upprörs över det faktum att den sjuttioåttaåriga kvinnan som blev misshandlad på en parkeringsplats i södra Sverige dog av sina skador? Hur kunde det hända? Vad drev förövaren? Jag tänkte genast att det var någon som hade tagit anabola steroider... Men hur kan man drabbas av sådan ilska bara på grund av att någon tutat på en i sin bil? Ofattbart!

I USA händer sådana här saker ofta, det är en nation med ett extremt bilburet folk och där många dessutom har vapen i sina bilar helt lagligt. Där skulle nog inte jag överleva länge om jag hade fortsatt som jag var i trafiken för ett antal år sedan. Jag gav fingret emellanåt, skäms jag för att erkänna. Det hade inte hållit länge på andra sidan Atlanten...

Alla anser ju att just de kör absolut bäst och mest logiskt. Jag tycker ändå att personligheten alltid slår igenom i körningen. Splittrade människor som inte kan hantera mer än en situation åt gången, typ att prata i mobilen OCH köra, kör splittrat, veligt och blir en fara för alla medtrafikanter. Människor som tar hänsyn i vanliga fall gör det också i trafiken. Tvärt emot vad som borde kunna förväntas så är långt ifrån alla yrkeschaufförer bra bilförare. Precis som hos alla yrkesgrupper finns det även här personer som överhuvudtaget inte borde få vara på vägarna omgivna av de mordvapen som en bil faktiskt utgör, oavsett storlek på bilen.

Jag hoppas att man lyckas få tag på gärningsmannen och att vittnen som inte berättat allt till sist ändå gör det.

4 kommentarer:

dopad sa...

Man blir inte aggressiv av anabola steroider, man blir lugn!

Det är en mytbildning precis som staten hela tiden sprider myter om narkotika och annat. Politiker borde lära sig att det finns numer något som kallas för Internet, Internet är en fantastisk informationskälla där man kan granska fakta.

Här är länkar till en undersökning där kvinnor tagit anabola steroider (testosteron som det egentligen handlar om) och det visade sig tydligen att kvinnorna blev snällare :)

http://news.yahoo.com/s/livescience/20100315/sc_livescience/testosteronemaymakewomennicer

http://www.nature.com/news/2009/091208/full/news.2009.1131.html

dopad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Steele sa...

Oj, då betyder det att vi kvinnor borde ta anabola och bli mycket trevligare? Intressant. Internet Är fantastiskt men man måste och vara kritisk till informationen på nätet, det finns väldigt mycket som är rena osanningar. Tänk gärna på det när du är ute och läser allt möjligt som läggs ut av alla möjliga och omöjliga personer och organisationer. Tack för din kommentar. mvh Anna

dopad sa...

tänker du när du läser information från organisationer som lever på (har som uppgift att motarbeta något) förbud?

själv har jag tränat i över 20 år, sett mängder med personer som dopat sig, har dopat mig ett flertal gånger själv. nog vet jag vad jag pratar om

Här kan du se exempel på hur "staten" informerar om ämnet:
http://anabolasteroider.wordpress.com/2010/03/09/journalistersarintressenskitsnack/