tisdag 27 april 2010

DN och SvD idag, tisdag 27/4-10

(Förklaring till utrop i nedanstående text: Not är engelska och betyder inte. Jag härmar ironiska ungdomar: Säkert att Kalle är nykter ikväll! Not!)

Läser tidningarna idag som vanligt. Det första jag läser extra noga i DN är SD:s tankar om (m) och (s) som är "till förvillelse lika. Politiken är "en krympande ankdamm där minsta"..."följs av ett öronbedövande kvackande".
Fin och respektfull liknelse, Jimmie! Därefter kommer en harang som avslutas med "det har till och med sagts att vårt påstående"..."är ett bevis på att vi skulle hysa en konspiratorisk världsbild". Jimmie menar ju att de har SD inte alls. Men några meningar längre fram i denna fantastiska text kommer det: "sluter sig ärkefienden samman i en nästan rörande värdegemenskap." Nej, nej, det är verkligen otroligt tydligt att SD inte känner konspirationsteorier. Not!

Jag vill kräkas när jag läser deras dravel.

I DN står också om en av mina första FB-"vänner", liberaldemokraten Nick Clegg i England. Han får nu en ironisk motkampanj emot sig där det bland annat sägs att allt är hans fel..."För två veckor sedan sågs han stå och peta i Eyjafjallajökull med en pinne..." Askan är alltså också hans fel. Det konstateras att britterna verkar ha roligare i politiken trots ekonomi i botten. Och det är nog sant, man brukar kunna göra det mesta roligare där, faktiskt. Hur skulle man annars stå ut när det är så tufft? Vi svenskar har aldrig haft det riktigt tufft och därför har vi en benägenhet att gnälla istället. Tyvärr.

Jag är superglad över Nicks framgångar, det är en omdaning i engelsk politik som håller på att ske om Nick får fortsätta. Spännande!

Hanne Kjöller skriver om förskolevinster som är totalt ohemula och jag håller med henne. Det får vara någon jävla måtta!

Socialstyrelsen har nu sagt att patienten "har rätt att säga nej till vård". Det var snällt av socialstyrelsen, verkligen!

Det är en viktig fråga. Men först tycker jag kanske att socialstyrelsen borde se över riket och kontrollera att människor har samma rätt överallt att säga JA till vård. För i det sammanhanget råder total ojämlikhet i detta land och det stör mig väldigt mycket. Det kan inte vara meningen att det ska vara avhängigt var man bor i Sverige för att man ska få rätt till de mediciner och/eller den vård och behandling som är de/den ultimata för just den sjukdom man drabbas av. Det vore en stor sak om socialstyrelsen kunde ha en åsikt om denna orättvisa.

Snabbtågen ska börja gå med rekordfart ända till - Linköping! Wow, dit vill jag verkligen åka fort! Sedan ska man kunna åka mellan Göteborg och Borås snabbt, jag det gör underverk för hela den mest tättbefolkade regionen i Sverige, Stockholmsregionen. Oppositionen vill verkligen att Sverige ska utvecklas och klara logistikproblemen som redan råder gällande infrastrukturen i vår regionen. För man vill även satsa mer på Botniabanan som också verkligen ligger i en tättbefolkad byggd. Not!

Ungdomarna tycker att det är bra, en som uttalat sig i SvD ska åka till Lund. Men hjärtat, du kommer snabbt bara till Linkööööping, sedan tar det stopp... Med farten alltså. Äsch, det blir faktiskt märkligare och märkligare, folkomröstningar och utspel om mobila läkare hem till barnfamiljer. Det finns redan nu möjlighet att få hem läkare när man har sjuka barn, vad nytt under solen? Och nu får man det UTAN 17 öres skattehöjning!

SvD granskar: Johan Pehrson, min partivän, har skrivit en debattartikel där han menar att allt fler ungdomar kommer tidigt i kontakt med droger apropå alliansens förslag om att tvångsdrogtesta unga. Jag är emot att ha drogtester i skolan av barn. Alliansens förslag var att man skulle göra det frivilligt. Men hur det nu är framstår så gillar jag inte tanken på drogtester i skolans värld. Det ska till extraordinära situationer och myndiga elever för att det ska kunna hända, känner jag. Men i alla fall: SvD menade att Johan inte hade någon källa för detta "påstående". Det har inte skett någon ökning på fyra år, sedan man började föra statistisk på Folkhälsoinstitutet. Nå, för det första är fyra år mycket kort tid om man ska se till statistiska värden. Men för det andra så är det bara att kolla kommunernas alkhol- och rökvaneenkäter som görs vartannat år bland elever i högstadier och på gymnasier. Där ser men en TYDLIG ökning.

Sedan är det att nedvärdera polisen, socialtjänsten och skolan som är de sfärer där man kommer i kontakt med ungdomar att inte ta deras ord på allvar. SvD faktakollen kan dra något gammalt över sig. Och kolla sina fakta. Men jag försvarar INTE Johan.
Vår världsbild är verkligen lika! Not!

I SvD står också att regeringen ska se över namnlagen vilket är mycket glädjande då jag i mitt arbete med Pride och HBT-liberaler kommit i kontakt med personer som har bytt eller håller på att byta kön och som även vill byta namn - men som inte får det! Fruktansvärt kränkande att könet man fötts med ska följa en hela livet trots att man inte känner sig vara av det könet längre. Staten ska inte lägga sig i dessa beslut!

Slutligen läser jag att slöjförbud är en het fråga i Europa. Den dagen Jan Björklund, Nyamko Sabuni eller någon annan av mina ärade partivänner tar upp den frågan, driver den och får igenom den som en fråga i vårt parti, ja, den dagen går jag ur partiet. Att Burka, niqab, chador och hijab står för religiösa dogmer och kvinnoförtryck är ingen tvekan. Men det finns otaliga andra företeelser i vårt samhälle som utgör lika stort förtryck, speciellt mot kvinnor. Alla måste få bära vilka kläder man vill på sin egen tid. Man kan vara piercad upp i pannloben, man kan ha tre decimeter hög cerise punkfrilla, man kan till och med gå naken. På sin fria tid och på där för avsedda platser (syftar förstås då på nudister) Den dag staten talar om för mig hur jag ska se ut när jag ska vara ledig eller inte jobbar med specifika uppgifter där mitt klädval är av betydelse, den dagen är en svart dag för vårt land.

Nej, nu har jag fått nog av tidningarna för idag, nu ska det jobbas... :-)

Inga kommentarer: