fredag 2 april 2010

Chago och övergreppet mot ett folk

Satt och bläddrade bland kanalerna så här på långfredagen och hamnade på BBC-news. Där berättades om ö-gruppen Chago i Indiska oceanen där den brittiska regeringen på sextiotalet flyttade bort hela befolkningen främst till Mauritius för att kunna låta amerikanarna anlägga en militärbas.

Många gånger är det kul att ha brittiskt påbrå och jag är för det mesta stolt över att vara brittisk medborgare. Men ofta poppar det upp händelser i historien som får mig att få en otrolig aversion mot kolonialismen och vad den har fört med sig under århundraden. Precis som nu sker med Chago. Jag måste ha hört talas om detta ställe förut, där världens största och friskaste korallrev ligger i sitt extremt rena vatten och opåverkad av klimatförändringar, men glömt det.

Framförallt var jag inte medveten om det övergrepp som skedde mot de människor som levde där. De vill tillbaka men tillåts inte. Många lever nu i fattigdom och misär.

Hur kan med rent samvete genomdriva något så fruktansvärt? Denis Healey är visst den brittiske försvarsminister som var ansvarig på den tiden... Nu finns förslag att man ska omvandla hela territoriet till skyddat område vilket förstås gläder naturvänner. Men detta omöjliggör än mer chagossianernas chanser att få flytta tillbaka.

Övergreppen tar aldrig slut, vare sig mot individer eller hela folk.

2 kommentarer:

Gertie Hammarberg Tersmeden sa...

Hej Anna!

Visst är det ofattbart hur människor kan behandla andra människor? Funderar mycket på vad som sätter igång ondska och godhet i oss, för det ryms väl i oss alla?

Jag rekommenderar alla att läsa Stefan Einhorns böcker om ni inte redan har gjort det. Idag bloggar jag själv om just godhet och ondska. Mina tankar går bland annat till den journalist som fängslades och dömdes till döden för svartkonst under sin pilgrimsresa till Mekka.

Gertie

Anna Steele sa...

Stefan Einhorn är väldigt bra. Han håller också otroliga föreläsningar...
Ja, människan är komplicerad.
mvh Anna