onsdag 21 april 2010

Snö?

Sitter vid datorn och tittar ut mot ett grått Erstaviken och tänker på hur vackert det var igår morse, vattnet blankt som en spegel och solen sken. Plötsligt ser jag att det börjar snöa!!! Nej, men fy! Eller kan det vara aska? Aprilväder är alltid opålitligt.

Igår var en sådan där dag när jag gick från möte till möte, i och för sig en ganska vanlig företeelse i min arbetssituation och säkert många andra som arbetar med politik också.

Vi började dagen med budgetberedning där det trots allt ser bra ut nu 2010 men 2011 blir tuffare. Kollade mail och annat på tjänsterummet och hamnade i diskussion med partivän Mats Larsson som inte gillade ordet tvärlänk i vårt svar till Tyresö kommuns hemsida utan han ville ha ordet "tvärförbindelse" istället. Han menade att det inte är ett vedertaget uttryck och att det är FEL att använda. Jag menade att det visst är vedertaget men att det är väl ingen big deal - om det är så viktigt för honom så ändrar vi. Han visade inte sin bästa sida. Men å andra sidan så kanske inte jag gjorde det heller...

Vid lunch tog jag svängen till hundarna så att de fick komma ut. Väl tillbaka i Tyresö centrum köpte jag en stor bukett blommor att ta med till LP-stiftelsens invigning av nya lokaler vid C3L.

Därefter träffade jag en otroligt sympatisk partivän från Sollentuna och vi enades om att försöka få igån en samverkan öven länet, om det nu kan vara möjligt, mot främlingsfientlighet. Vi har verkat var och en för sig i den egna kommunen men han kände att det vore bra med en mobilisering med större sträckning. Jag kan ju bara hålla med!

Tog farväl av partivän och hastade med en tjänsteman till C3L för att träffa LP-folket som sysslar med second-handförsäljning där pengarna går till olika hjälpprojekt i hela världen där det till exempel skett naturkatastrofer, krig eller råder stor fattigdom. Sedan har man missbrukare som arbetar där för att komma ur sitt missbruk och en del som gör samhällstjänst. De har fått mycket ändamålsenliga lokaler, det var bra att få se hur de finner sig till rätta. Vi åt lite prinsesstårta och fick en kort dragning om deras verksamhet. Jag har varit på besök hos dem flera gånger förut men nu har de alltså fått större lokaler i samma byggnad som de höll till i förut. Samtidigt ökar Friskis och Svettis ut i LP:s förra lokaler så det är en win-win situation.

Sedan åkte jag in till partikansliet för att bli fotograferad för vårt valmaterial. Jag hade håret i svans och kom inte på förrän det var nästan för sent att jag hade velat ha det utsläppt också så att de hade fler alternativ att välja på. Slet ur snodden och fotografen tog några bilder men han tyckte inte jag såg lika avslappnad ut. Så nu grämer jag mig för detta lite. Fotot som kommer vara på våra material kommer att förfölja oss alla ända fram till valet och det är inte kul om man inte ser ut till sin fördel... Träffade partivänner från hela länet som kom för att passa på att bli fotograferade, alla var glada men många är lite stressade.

Efter detta äventyr susade jag tillbaka till Tyresö och moderaternas partilokal för att deltaga i alliansgruppsmöte. Vi diskuterade nästa kommunstyrelse, hanteringen av Smart ungdom och annat. I alliansen råder mycket god stämning och jag vill ge en eloge till vår nye kommunstyrelseordförande, Fredrik Saweståhl.

Hans ledarskap är lyssnande och han är vänlig och respektfull. Så var inte alltid fallet med förra KSO, Assarsson, dessvärre. En arbetsplats kan bli så påverkad av hur ett ledarskap är så att det är förskräckligt. Och trots djupaste respekt för en hårt arbetande person som hade stor kunskap om kommunen och politiken så föll vi verkligen inte i varandras armar, Berit och jag! Vi är totalt olika.

Känner däremot mer gemenskap med Fredriks sätt att vara och i längden tror jag att man får ut mer av människor omkring sig när man arbetar så.

Väl hemma så hade Olle tänt en brasa och hunnit lägga i båten. Så nu kan vi vänta in strömmingen och åka ut och pilka när som helst.

2 kommentarer:

Gertie Hammarberg Tersmeden sa...

Hej Anna!

Vad spännande med samverkan kring arbetet mot främlingsfientlighet mellan kommunerna - det tror även jag jättemycket på!

Visst är det härligt med våren, med strömming och med intressanta möten?

Gertie

Anna Steele sa...

Gertie, tack för din kommentar, jag måste lära mig hur man får veta när kommentarer kommit, jag är usel på det tekniska! Därav dröjsmål med svar på dina kommentarer. Jag är så lycklig över att våren är här, du anar inte hur mycket! Hoppas allt är bra!