söndag 25 april 2010

Hederlighet och politik

Det finns ofta ett förakt för politik och politiker. Alltså tycker jag att man ska akta sig för att fara med lögner, svartmåla och smutskasta. Man ska istället visa respekt för att man kan olika åsikter i olika ämnen. Det är ideologierna som utgör skillnaderna mellan partierna. Man har olika åsikter om hur samhället och världen ska se ut för att vara ideal.

Jag kan inte alltid säga att jag är helt bekväm med hur partiledarna i alla partier berättar om hur "de andra" vill se hur saker ska se ut och framför det med varningar och på ett ofördelaktigt sätt. Men nu kämpar alla för att antingen behålla makten eller för att återfå den. Det blir tuffare ju närmare valdagen vi kommer.

Trots det så kommer jag aldrig att förfalla till rena lögner. Det har man däremot gjort från Tyresö kommuns socialdemokratiska sida när man i sin tidning skriver att jag som ordförande i Socialnämnden inte har någon koll gällande vårt arbete med anhöriga i kommunen. Återupprepade gånger har jag sagt att anhörigstödet INTE lagts ner, återupprepade gånger upprepar man från oppositionens håll att så har skett.

Vi hade en lokal som vi kallade Anhörigcentrum som frekventerades mycket lite av en liten grupp anhöriga. Vi har tagit bort den lokalen för att kostnaden inte var försvarbar i förhållande till hur litet den utnyttjades och vill istället att man ska mötas på äldreboendet i centrum, föreningsgården eller annan lämplig lokal som passar gruppen. Samttidigt vill vi att fler anhöriga ska nås så att de får ta del av detta stöd och förhoppningen är att det bildas fler grupper som träffas regelbundet.

Jag tycker att det tyder på svaghet när man förfaller till lögner. Det är dessutom ohederligt och föder bara mer förakt. Tydligen skyr inte socialdemokraterna några medel.

Jag vet vilken verksamhet vi har och jag vet vilken viktig fråga detta är för mig, jag har själv varit anhörigvårdare. Jag borde också lära mig att vid det här laget inte bli vare sig förvånad eller besviken på hur människor kan bete sig.

Inga kommentarer: