tisdag 16 mars 2010

Möte med partivänner i Värmdö

Igår var jag på besök i Värmdö för att träffa partivänner där och prata om hur vi arbetar mot främlingsfientlighet i Tyresö. Det var väldigt trevligt och intressant. Det som slagit mig under mina olika besök i olika delar av landet hos partivännerna är att alla är lika övertygade om att man måste arbeta mot intolerans, okunskap och fördomar. Men hur?

Jag tycker att svaret ligger i hur det ser ut på varje plats. Ingen kan förneka att smygrasismen florerar i alla sfärer. Där har vi som individer personliga ansvar att orka och mäkta med att diskutera frågorna vid middagsborden, på arbetsplatserna och i matköerna. Det är inga lätta diskussioner men jag vet att många folkpartister brinner för detta!

Sedan har vi den öppna diskrimineringen som sker när man inte anställer personer som har ickesvenskt klingande namn, som bryter lite eller som har annan hudfärg. Och den där människor öppet säger att personer med en viss tro inte ska få släppas in i Sverige.

En av de första sakerna jag initerade och ville genomföra som ordförande i förbundet Liberal Mångfald var att få ut en enkät om diskriminering till alla folkpartister i detta land. Frågorna (som kanske kunde varit bättre sammanställda, men allt går att förbättra) gick ut till över 9000 personer. Svarstiden gick ut 10 mars och över 2000 har svarat! Denna enkät ska nu analyseras och det ska bli väldigt roligt och intressant att se vad som framkommit!

Inga kommentarer: