torsdag 12 november 2009

Nomineringsmöte för yttre länets riksdagslista

En äldre kollega i en södertörnskommun har betalat för att få ha sex med en sjuttonåring... Mycket upprörande! Birgitta Ohlsson vill nu att sexköpare ska få fängelse. Det tycker jag är en bra idé. Däremot tycker jag inte att det ska vara kriminellt att sälja sex. Jag tycker tvärtom när det gäller knark. Där ska det vara fängelse för den som säljer.

På onsdagen tog jag emot drygt trettio personer som kom på studiebesök till Tyresö. De stod nere på torget i centrum och väntade. Jag rusade ner och tog alla i hand och guidade upp dem till servicecentret. Sedan hade jag och Mats Fält en dragning om hur kommuen ser ut och styrs. Vid elva kom Fredrik Saweståhl och presenterade sig och han var väldigt bra, ett mycket trevligt intryck.

Gruppen kom från Thailand, Vietman, Kina, Namibia, Botswana, Sydafrika, Indonesien och Indien. De hade många frågor. Vi visade sedan runt i kommunhuset och avslutade med lunch på plan 1.

På kvällen åkte jag och två partivänner från Tyresö till Anna Wittlock på Eriksbergsgatan för Folkpartiets nomineringsmöte för yttre länets riksdagslista. Det diskuterades en del om de olika namnens hemorter. Det är inte helt praktiskt med en lista för Stockholm och en för resten av länet. Flera talare poängterade hur viktigt det är att detta förändras till nästa val. Min plats nummer sex blev det votering om efter pläderingar. Femtionio mot tjugofyra blev resultatet. Inte min favoritdel i provvals- och nomineringsprocessen. Men mitt namn fick stanna på plats sex efter
1 Jan Björklund
2 Nyamko Sabuni
3 Nina Lundström
4 Erik Ullenhag
5 Gunnar Andrén

Helt overkligt! Jag fick så många grattis och kramar och alla var så glada och det var fantastiskt. Jag känner mig så hedrad över detta förtroende. Nu gäller det att behålla regeringsmakten också. Det kommer att bli en oerhört spännande valkampanj.

Idag höll Liberal Mångfald Stockholm ett mycket bra seminarium som handlade om de svårigheter som skett i de olika utansförskapsområdena och hur samhällets olika aktörer kan agera i samverkan: offentligt, privat och ideellt.
Alla stod kvar länge och samtalade av dem som suttit i panelen som bestod av polis, brandförsvar, fryshusrepresentanter, en man som påtalat rasism på Södertälje sjukhus samt två författare. Det kommer definitivt att bli konsekvenser av detta och det är väldigt positivt...

Inga kommentarer: