söndag 8 november 2009

Liberal Mångfald och utbildning om hur man argumenterar mot främlingsfientlighet

Fredagen blev en dag när jag satt konstant framför datorn för att mycket sent omsider förbereda styrelsemötet med Liberal Mångfald. En oändlig rad olika skrivningar skulle samlas ihop för utskrifter och mötet planeras för att så många punkter som möjligt skulle hinnas med. På kvällen åkte Olle och jag in för att äta middag med några ur Liberal Mångfald på en etiopisk restaurang. Vi hade trevligt och det var gott och kryddigt. Vid nio var vi redan rätt så trötta och skildes åt för att ses igen nästa dag.

Studieförbundet Vuxenskolan ställer upp med lokal i det samarbete som vi har med Stiftelsen Expo och utbildningen "Att argumentera mot främlingsfientlighet".
Där samlades ett gäng människor på lördagsmorgonen för att lära sig om Sverigedemokraternas historia och islamofobi, bland annat.

Därefter tog Liberal Mångfald vid med sitt styrelsemöte som blev intressant och givande. Dessvärre mådde flera av ledamöterna inte bra, en fick ont i magen av lunchens starka kryddning, en hade fått svininfluensevaccination och hade feber, illamående och värk i armen (ville ta den frivilligt??) och en fick blixtrande migrän. Själv hade jag fruktansvärda menstruationssmärtor. Ett glatt men något stingsligt gäng. Det blev ett abrupt avbrott på vårt möte när damen som satt i ett annat rum och höll sin studiecirkel skulle gå och behövde larma på lokalen. Vi var mitt i landsmötesdiskussioner...Vi hade blivit lovade att få vara där ytterligare en halvtimme men tydligen hade de två kvinnorna på SV missförstått varandra. Det var bara att bryta upp och avsluta mötet på hotellet där några av deltagarna bodde. Vi samtalade om allt möjligt efteråt. Ett fantastiskt gäng med mycket diversibla bakgrunder och levnadshistorier som skulle kunna bli böcker. Jag kanske borde intervjua alla och skriva en bok? Den skulle bli fascinerande!

Kom hem lite före 22.00. Nu är det söndag och jag ska försöka komma ikapp. Och plötsligt skiner solen när det nyss var så grått...En riktigt vacker höstdag. Hade jag varit troende hade jag tackat gud. :-)

Inga kommentarer: