tisdag 24 november 2009

Folkpartiet Liberalernas landsmöte - omtumlande och fantastiskt

Så har det gått en hel vecka vilket det inte brukar göra i mitt bloggande. Försöker skriva oftare än så. Men - det började med att jag på onsdagen hade en mycket intressant arbetslunch med en person som jobbar med olika projekt som involverar tankar om mångfald och att blanda olika åldrar, kön och människor med olika bakgrunder och till exempel funktionshinder. Dessa träffas på ett sommarställe nästan som på läger och får göra massor med roliga saker ihop. På så sätt lär man sig av varandra och det blir ett utbyte, erfarenhet och inspiration för resten av livet för alla som är med. Jag fick ta del av någonting som jag inte ens kunde ana fanns därute, och det görs av människor helt ideellt. Fantastiskt!

Sedan var det dags för budgetfullmäktige. Ett oerhört trevligt sådant. Allt flöt på disciplinerat och vi höll tiderna och slutade till och med en kvart för utsatt sluttid, cirka 22.45. Väl hemma började jag packa (!) och det resulterade i att jag inte kom i säng förrän så sent så att jag blev orolig att jag inte skulle somna för att jag hade så få timmar att kunna sova på... Hopplöst!

Nästa morgon bar det iväg till Växjö. På Stockholms central på perrongen kom fler och fler folkpartister och det var kul att gå igenom tåget för att man kände folk överallt. Vi blev försenade och anslutningståget skulle inte vänta in i Alvesta. Jag sa till tågvärden att det fanns hundratalet folkpartister på tåget som skulle vidare till Växjö, det vore väl idé att vänta in? Snart kom det besked i högtalarna om att tåget skulle vänta in. Vid det laget hade några riksdagsledamöter hunnit beställa en taxi som jag hade hunnit fråga om jag fick åka med i eftersom vi skulle ha förmöte med partistyrelsen. Som det sedan blev så kom vi fram efter dem som hade tagit tåget eftersom vi fick vänta tjugo minuter på taxin...

Utskottsarbetet blev väldigt intressant och var bra skött av Eva Flyborg. Karin Pilsäter satt med från PS och hon är så otroligt duktig. Vi propagerade för våra olika motioner och önskade förstås att utskottet skulle bifalla det som PS hade avslagit eller besvarat. LAS upptog mycket tid i detta utskott och det blev en motion som bifölls för att möta utskottets önskemål på ett mildare sätt än vad till exempel min motion eller Agneta Berliners innefattade. (Utskotten består av ombud från hela Sverige. Det finns ett utskott för varje motionsområde, till exempel Rättspolitik, Arbetsmarknad (där jag var med) Klimat och miljö och så vidare. Man får välja det utskott där man vill sitta i mån av plats)

Partistyrelsen hade ytterligare ett möte på kvällen för att utröna hur arbetet i utskotten utfallit. Sedan arbetade vi till senare på kvällen i plenum. På fredagen anslöt sig alla medlemmar eftersom det bara är ombud som arbetar i utskotten. Sedan började ett hårt arbete i plenum för att gå igenom alla motioner. Före det hade Jan Björklund inlett med sitt öppningstal som var otroligt bra förutom att han sa att Nyamko kommer från "Afrika" istället för att säga vilket land i Afrika... Sedan skrev tidningarna om hur han hade kallat Zlatan för invandrare. Jag undrade i mitt stilla sinne precis som många andra hur korrekturläsningen går till där. Men annars var han helt lysande och innehållet täckte många för oss liberaler relevanta områden.

Jag var uppe i talarstolen i frågan om LAS, tredelad föräldraförsäkring, en punkt på klimatrapporten om att vindkraftverk ska placeras med hänsyn till riksintressen vilket jag tycker ska gälla även kärnkraftverk, och i frågan om medborgskapskurs. Jag blev citerad i tidningen Expressen från mitt lilla anförande om föräldraförsäkring "Jag kan inte skriva om min egen historia. Men jag kan se till att den inte upprepas." I DN kom från mitt inlägg om medborgarskapskurs "det finns en väljargrupp som jag vill att vi inte ska ha, de som känner att vi står nära Sverigedemokraterna".

En kurs i sig är inte konstig, det är oerhört viktiga frågor som man som nyanländ borde ta till sig, det handlar om att vi har en demokrati och om jämställdhet, skyldigheter och rättigheter. Detta tycker jag att alla ska få lära sig så snart man börjar på SFI, vilket jag tycker ska vara obligatoriskt om man inte kan visa upp att man läser svenska på annat sätt och då bör man validera det på SFI ändå. Språket är den kunskap som är a och o för att man ska kunna ta del av hur samhället fungerar, kunna ta till vara på sina möjligheter att påverka och kunna fungera på en arbetsplats. För mig framstår det som obegripligt hur man kan leva i ett nytt land utan att lära sig det landets språk...

Tyvärr är detta med tester för att bli medborgare inte helt odiskutabelt. Det tolkas från ganska många som krav på redan utsatta grupper och detta i sin tur får en del illvilliga att koppla det med främlingsfientlighet. Om det är något som Folkpartiet Liberalerna INTE är så är det främlingsfientliga! Själva grunden i liberalism är tolerans och alla individers lika värde.

Jag vill inte att det ska finnas ett uns tvekan om denna vår inställning. Därför är jag just nu emot medborskapskurs som krav för medborgarskap.

Liberal Mångfald hade två ombud och eftersom jag var ombud för Stockholms län hade vi alltså tre företrädare. Det var flitigt arbete från alla. Jag hade släpat med mig broschyrer, roll-up och knappar som fick vara med de andra sidoorganisationerna, det var roligt att vi syntes!

De små borden i plenisalen vid varje plats var egentligen alldeles för små för alla våra papper och den stora "telefonkatalogen" med motioner. Jag tappade ner allt på golvet på grund av att det var så trångt hur många gånger som helst, och såg andra brottas med samma problem.

På fredagen kom fina ordförande för LM Umeå och vi åt tillsammans med hennes gäng från "Ume" och sedan dansade vi en del. Underhållningen till middagen var ganska anskrämlig så jag tänkte att jag nog skulle bli tidig i säng. Men när livebandet slutat vid dansgolvet blev jag medlockad till diskot nere i källaren/nattklubben och det var skitkul och fler och fler sällade sig dit och fler och fler strömmade till dansgolvet. Jag kom i säng vid halv två på natten.

Lördagen var det massor som hände i plenisalen och trots detta trägna arbete av alla ombud och presidierna (som är oerhört proffsiga, de har koll på allt och till sin hjälp maassor av sekreterare) så fortsatte arbetet till fyra på morgonen. Inga beslut tas dock efter 24.00, utan då fortsätter debatten bara, men folk var förvånansvärt pigga i talarstolen, det märktes inte alls på dem att klockan var halv två på natten, den kunde lika gärna varit halv två på dagen! Jag kom i säng 03.00 för jag mäktade inte att vara kvar längre, jag trodde att jag skulle svimma.

Söndagen kändes vemodig, den rullade på med mer arbete, en sista koll i PS och sedan iväg till hotellet för att hämta bagaget. Vi slutade tidigare så ett gäng som väntade på att tåget skulle gå en timme senare stannade för att umgås i hotellets lobby. Min väska hade gått sönder på morgonen, jag fick inte igen den och såg framför mig hur klädespersedlar skulle rasa ut på marken medan jag drog den. Tack och lov hade hotellet hjälpt mig att tejpa igen den med silvertejp så att jag kunde klara mig hem. Olle hämtade mig så snällt vid Stockholm central, det duggregnade. Vi åkte till Solna för att hämta hundarna och sedan hem.

Landsmötet har varit omtumlande och fantastiskt. Detta är mitt andra landsmöte som ombud och jag känner att jag visste mycket bättre hur allt fungerade denna gång så att det var väldigt roligt att vara med och det var konkret och tydligt, inte lite lätt novis och förvirrat som första gången för två år sedan. Jag har lärt mig massor om partiets struktur och hur saker fungerar, jag har fått beröm och lyckönskningar och mycket värme från alla underbara partivänner. Det finns smolk i glädjebägaren. Men det blir en annan historia. Totalt sett härligt att få vara med och härligt att det är över för denna gång...

Inga kommentarer: