söndag 17 januari 2010

SKÅJ - Stockholms kultursällskap för ånga och järnväg

Igår åkte Olle och jag förväntansfullt till Stockholms central där goda vänner sagt att vi skulle träffas en viss tid. Vår gemensamma födelsedagspresent bestod av en upplevelse som inte hade förmedlats i förväg. Vi fick veta att vi kunde ha "normal" klädsel...

Utgångsläget att ses på stationen behövde i mitt sinne inte betyda att vi skulle åka tåg. Nu visade det sig dock att så var fallet. Vi sågs och satte oss för att ta en kaffe och då fick vi varsitt kuvert. Där fanns vad vi skulle göra under dagen. Vi skulle få åka i fina gamla tågvagnar till - Örebro! På tåget skulle vi få lunch. Väl framme i Örebro väntade en buss som skulle ta oss till Nya Parkteatern. Där skulle vi få se "Hjalmar på Örebroadway". Hemresan innefattade middag med tre rätter.

Vi bordade tåget och fick sitta i fina fåtöljer i en gammal tågvagn med björkträ och fina detaljer. Vi fick en behaglig resa med god mat och gott vin. Föreställningen var otroligt bra och rolig på en väldigt fin teater. Köpte teatergodis, en stor påse M och lite chips. Tryckt i mig några M och plötsligt gjorde det ont och så tyckte jag att det fanns en sten i en av dragéerna. Det var inte en sten utan en bit av min andra undre kindtand! Jäkla elände!

Hemresan var lika trevlig, det svenska vinterlandskapet svepte förbi i en ovanligt låg fart för att vara per tåg. En urgod middag med både förrätt och efterrätt serverades tillika gott rött vin och herrarna tog en Calvados till kaffet. Vi pratade om allt möjligt. Bland annat om boken jag läst om som ska vara så bra som heter "Baka med surdeg". Våra vänner var stora fans av den boken och kunde vittna om hur goda bröd det blir. De hade skaffat allt från en baksten till speciella baguette-plåtar. Jag fick till och med se bilder som de hade inlagda på en av sina mobiler på, vad det såg ut som, helt deliciösa bröd.

Denna härliga dag avslutades med varsin Cosmopolitan för oss damer och varsin G&T för herrarna på Skybar där vi satt och såg ut över vackra Stockholm by night.

En fantastisk gåva som vi aldrig kommer att glömma. SKÅJ har resor under hela året, bland annat till Dalhalla där Trollflöjten ska framföras i augusti, det blir nog magiskt. Rekommenderas!

Inga kommentarer: