måndag 4 januari 2010

Benskörhet och sociala medier

Hur ska man respondera till berättelsen i en av dagens morgontidningar om en kvinna som hela tiden fick olika brott på skelettet utan att läkaren kunde ge en korrekt diagnos? En lekman hade väl kunnat sätta den efter snabbt funderande? Vad ÄR det med läkare och deras brist på förmåga att se och analysera de vanligast förekommande sjukdomarna? Varför inte göra en checklista åt dem så att de kan utesluta dessa för att minska lidandet för så många patienter? Upprörande! Man får vara sin egen läkare nu för tiden och söka symptom på nätet själv för att sedan lägga fram teorier till doktorn...

Kul att folkpartisterna har så många riksdagsledamöter som är aktiva både på Facebook och Twitter! Men analytiker säger att det kommer dröja ytterligare ett decennium innan sociala medier betyder något vad gäller valen. Det tycker jag låter alltför långt fram i tiden och jag tror inte på den åsikten. Jag tror att alla politiker måste visa vilka de är på ett helt annat sätt från och med nu. Jag tror att människor är väldigt medvetna och söker information på ett helt annat sätt än vad man gjorde bara inför förra valet. Jag tror att vi alla som är politiskt aktiva måste visa tydligt var vi står i olika frågor på ett helt annat sätt än vad man har behövt göra hitinstills. Det är vad jag tror och det står jag för! :-)

2 kommentarer:

Margareta T sa...

Är själv oroad över alla misstag i sjukvården. Man skulle behöva ta reda på mer om de läkare som gör misstagen: utbildning, yrkeskarriär, deras specifika arbetsmiljö.

Anna Steele sa...

Ja, det finns förstås orsaker till misstagen. Stress kan ju vara en. Samtidigt är det som med alla arbeten, man måste ha människor omkring sig som ser hur arbetssituationen ser ut om personen själv inte har insikt om att den ÄR stressad. Och det kan inte vara lätt att vara läkare, verkligen inte, det är ett enormt ansvar som varje individuell doktor bär på. Självmordsstatistiken är hög i just den yrkesgruppen, också mycket oroande. mvh Anna