torsdag 7 januari 2010

Antalet förtidspensioner minskar. Vargarna decimerades rekordsnabbt.

Att konstatera att antalet förtidspenionerade har minskat och fortsätter att minska drastiskt under denna mandatperiod är inte något medierna gör just nu. Istället är det OK att en distriktssköterska i Lysekil kan förkunna att hon överväger att inte dyka upp på Arbetsförmedlingen. Hon är ju så trött. Jag känner många trötta människor...

Om man är "stadsbo" och har följt vargjakten via medierna så verkar det lite bisarrt. Jag har förstått att uppslutningen till just denna jakt har varit enorm. En fläkt av lynchstämning har anats.

Personligen tycker jag att vargar ska få finnas, de ska vara livskraftiga stammar och de ska få vara fler än de är nu. Personligen tycker jag att när det förekommer enstaka djur som får smak för anfall på gårdar och besinningslöst dödande av tamdjur så ska man få bedriva skyddsjakt.

Man "skjuter av" älgar. Vargarna anses vara konkurrenter till tillgången av antal älgar som man ska få skjuta av... Helkonstig inställning till hur naturen fungerar.

Precis som att säl är konkurrenter till yrkesfiskarna. Naturen reglerar sig själv. När varken människan eller miljöförstöringen saboterar så är naturen både en minutiöst reglerad företeelse och en slumpartad och ibland dör arter ut och ibland kommer nya till.

Vilken soppa! Åh, att ÄNTLIGEN få vara med om att döda en (eller gärna flera) varg/vargar... Jag kan absolut förstå att den bonde som konstant har fått sina tamdjur dödade vill gå ut och ta bort det förhatliga rovdjuret. Men resten av alla dessa företrädesvis manliga jägare som med så stor skjutglädje varit ute så att flera vargar blev skadskjutna (det borde finnas hederskodex bland jägare, men det finns det inte)och stora och långa (vidrigt eftersom lidandet för djuret blir lika långdraget som den tid det tar att finna det skadade djuret, om man ens finner det) eftersökningar fick göras, jag tycker att det är på gränsen till skamligt. Det har heller inte funnits någon urskillning på vilka djur man skjutit. Hela affären har skötts oprofessionellt och hafsigt. När jag tog min jägarexamen så kände jag att det fanns flera i gruppen, varav de flesta var män, som jag aldrig skulle vilja vistas nära om de hade vapen i hand. Den enda jag hade totalt förtroende för var jägarmästaren som var vår lärare.

Att se på dödandet som något som ska skötas humant och med kunskap om att minska lidandet för de djuren man ska döda kändes mycket långt borta. Skadeskjutning borde vara totalt tabu (visst kan det hända, men det är oftast omdömeslösa skjutningar). Hantering av vapen ska ske med stor försiktighet och med respekt för risk och olyckor. Själva dödandet ska ske med insikt om bästa tillfälle och avstånd med mera. Nykterhet en självklarhet. Alkohol förbjudet. Så ser det inte ut idag. Jag har flera vänner som åker på jakt varje år. I den stund att de verkar vara extremt kompetenta och respektfulla jägare så vet jag att de alltid har någon i sitt jaktlag som det kan vara lite si och så med. Nej, det borde krävas mer av dem som får vara ute i våra skogar med dödliga vapen i sina händer.

Rubrik i SvD "Fiaskon skakar Obama" för att den amerikanska underrättelsetjänsten inte verkar fungera. Eller snarare är det så att man inte tar den underrättelseinformation man får på allvar? Signalspaning och kroppsscanningar och allt annat som kan vara integritetskränkandde mot att stoppa terrorism... Då vill det till att man kan ta till sig den information man ser mitt framför ögonen!

Island ska folkomrösta om Icesave-avtalet. Konsekvenserna kan bli att Island blir isolerat och inte med i EU. Väldigt trist. Det handlar om enorma summor som islänningarna gemensamt skulle få försöka ersätta. Situationen känns faktiskt helt overklig.

Folkpartiet vill utreda bokens framtid. Jag tycker snarare man ska utreda hur tekniken kan underlätta för människor att få tag i och läsa all möjlig litteratur. Varför utreda pappersbokens framtid? Det är som att vilja utreda papperstidningens framtid. Alla ser trenderna i västvärlden vad gäller tidningar. I takt med att vi om några år har smidiga läsplattor att tillgå och lätt kan tanka ner tidningarna så kommer ytterst få att fortsätta med prenumerationer. Det är dessutom inte miljövänligt med papper. Om tio-tjugo år så kommer det vara samma sak med böcker. Samtidigt kommer vi behöva mer energi...

Det som man verkligen borde utreda är varför barn och unga mår så fruktansvärt dåligt i västvärlden och Sverige när de egentligen "har det så bra". Jag hoppas att vi i Folkpartiet ska börja ta tag i det på allvar.

Inga kommentarer: