tisdag 21 april 2009

Mitt första årsmötestal

På söndagen skulle jag vara med på Immigranternas Centralförbunds årsmöte inne på ABF-huset. Jag kom lite före och satt och lyssnade på deras avslutning av årsmötet. Det är intressant hur Forum för levande historia får enorma summor som sedan inte används på det sätt de borde, till exempel att berätta om kommunismens brott mot mänskliga rättigheter. Något borde definitivt göras för att rätta till det.

Jag inledde med att berätta om min fars barndom i London under andra världskriget. Den färja som skulle evakuera honom och hans syskon till Canada föregicks av en annan färja med barn som torpederades och förliste. Följden blev att Clives föräldrar tog beslutet att barnen skulle vara kvar hemma i London. Sedan berättade jag om det samarbete över partigränserna mot främlingsfientlighet som vi arbetat med i Tyresö.

Jag är glad för det blev mycket uppskattat, detta att kunna förmedla konkret arbete i frågan.
Det var första gången jag fick vara med och årsmötestala. Det lär väl inte ske så ofta hädanefter men det var väldigt roligt och en ära.

Åkte sedan och hämtade pappas goda vän i Farsta för att ta henne och besöka Clive på Ersta. Han var mycket svag denna gång, svagare än någonsin förut. Hjärtskärande.

Körde hem vännen till Farsta och åkte sedan hem för att ha en lugn söndag och vänta in min make. Han kom hem först vid nio-tiden och han hade haft det fantastiskt på alla sätt. Gräskö var väldigt fint, de hade vandrat runt hela ön, han och hans vänner. De hade fiskat och åkt båt och ätit och druckit gott i tre dagar. Blev lite avundsjuk.

Igår hade vi budgetberedning, jag avvek efter en stund för att åka och möta upp Clive på Radiumhemmet. Det var hart när omöjligt att få tag på en parkeringsplats. Hur kan de ha ett storsjukhus med så dålig logistik? Folk snurrade runt som yra höns för att få någonstans att ställa bilen. Det tog mig en kvart att få en plats, norpade en när en bil körde iväg.

Min syster och pappa väntade vid receptionen på mig. Sedan fick vi vänta en halvtimme efter avtalad tid på att komma in till doktorn. Hon var trevlig och det kändes bra när vi varit där.

Åkte tillbaka i ett jehu för att träffa Mats inför ett annat möte. Sedan hem för att vända och åka till lokalföreningens måndagsmöte. Vi pratade EU-kampanjande och om alliansgruppsmöte som ska ske ikväll, tisdag. Det har kommit ett brev från en villaägareförening som vill överklaga hela centrumdetaljplanen. Det ska bli intressant att följa.

Sofia sms:ade från Hanoi att hennes tavla som varit utställd på vårsalongen måste hämtas. Hon vet inte om den blivit såld och är den inte det så är det bara några dagar kvar för avhämtning.
Lovade att hjälpa henne med det. Sofia kommer hem imorgon, via Arlanda direkt till Umeå. Skönt att få hem henne igen. Lägger ut hennes äventyr på ormrestaurang på nästa inlägg, fascinerande!

Inga kommentarer: