måndag 9 februari 2009

Politiken överallt

Det har varit en extremt slitig vecka, därav avsaknad av blogginlägg. På tisdagen var det justering av föregående nämndprotokoll och Socialnämndsberedning. Liberalt café ute på centrumtorget och rusning till förmöte och kommunstyrelse. Liberati hade sin pubkväll dit Erik Ullenhag var inbjuden. Många närvarande men inte ett perfekt möte. Jag hann aldrig dit utan fick det berättat för mig nästa dag.

På onsdagen åkta jag och hämtade Sara och Emilie i Solna, hann få en snabb titt på deras lägenhet. Vi åkte till Gröndal där vi hyr utrymmen där vi förvarar möbler. Tjejerna ville kolla vad de skulle vilja ha till sitt boende. Ett rum, där vi förvarar sex tunga hundra år gamla ekstolar som jag nu hade tänkt att vi skulle ta hem, samt två två hundra år gamla nollstolar som Clive vill sälja, var tvärtomt! Snacka om chock! Nästa dag pratade jag med fastighetsbolagets fastighetsförvaltare som skulle söka reda på fastighetsskötaren. Han ringde senare på torsdagen tillbaka och sa att det blivit ett missförstånd och att den dåvarande fastighetsskötaren beställt en tömning av rummet av en utomstående firma. Våra stolar har antingen sålts vidare eller kommit till stolshimlen! Jag blev tvärtyst, han blev tvärtyst. Vi var båda ganska förtvivlade, kände jag, på varsin sida om luren. Fortsättning följer.

Tjejerna kom på att det inte var mycket de ville ha, möjligen en massa glas som fanns i olika kartonger. Jag var ju i chocktillstånd och dessutom stressad för jag skulle till KPR, kommunalpolitiska rådet på landstingshuset. Jag sa att vi får ta det när vi har mer tid. Släppte av dem vid Fridhemsplan och kom för tidigt till landstinget. Gick in till Patrik och tog en kaffe och pladdrade lite. Han var glad för de hade fått in en artikel i en tidning om Fp:s landstingsgrupp i Stockholm där tjänstemännen beskrevs som mycket kompetenta och där fotot på Birgitta Rydberg och Filippa Reinfeldt visade en animerade talande Brigitta och en lyssnande "talad till" Filippa.

Per Unckel hade en dragning om länsplanen där tio miljarder kronor ska fördelas på olika projekt i länet för att förbättra framkomlighet och kommunikation. Vi fick dragningar om en del annat också. Sedan susade jag vidare till Tyresö för att gå på mitt livs första civilförsvarsföreningsårsmöte. Pratade med lite olika människor som arbetat frivilligt länge i dessa sammanhang. Kom på att det skulle vara kul att bli bilkårist. Åt lite och tackade för mig och åkte hem. Så trött.

På torsdagen jobbade jag på förmiddagen och efter lunch. Min artikel om kärnkraft och vindkraft kom in i tidningen NU. Sedan var det möte som jag varit inblandad i att ordna på riksdagens partiklubbrum. Göran Stanton som arbetar med hatbrott inom polisen var där och Alex Bengtsson från Expo. Det blev intressant och jag var hemma vid 22.00. Då hade jag inte packat och jag visste att jag skulle gå upp tidigt för at thinna med ett tåg till Göteborg och partirådet nästa morgon. Släckte lampan 00.45.

Gick upp 05.30. Ut med hundarna i beckmörkret. Packa klart, göra sig iordning. Rostade bröd som jag inte fick i mig, för tidigt för mig. Olle skulle för ovanlighetens skull åka så här tidigt så jag fick skjuts av honom till Tyresö skola så jag kunda nappa en Vattugatans buss. Kom i god tid till Stockholms central. På perrongen till Göteborgståget anslöt jag mig till Lars J och Yvonne S som också representerar länet i partirådet. Vi fick en rolig och behaglig resa trots försening på nästan en halvtimme. Man var tvungen att "starta om" tåget flera gånger... Märkliga tider.

Väl framme i Göteborg gick vill i rask takt genom nordstan centrum och till Lilla Bommen där Älvsnabben går. När färjan kom och folk började kliva av såg jag ett välbekant ansikte: Sofias kille Jesper! Han skulle in för att äta lunch. Hur många chanser är det att vi skulle träffas i Göteborg precis där och då? Helt otroligt...

Partirådet var välordnat. God mat och bra organiserat. PR tog ett beslut om att klubba igenom "Alliansöverenskommelse om Energipolitiken". Utskottsarbetet rullade på, sedan var plenumjobbet det som är mest traggligt. En del saker som hände kring och på PR föranledde mig att skriva ett mail till förbundsstyrelsen, partissekreteraren och partiledaren imorse.

Kom hem dödstrött till centralen men blev lyxigt hämtad av Olle och väl hemma gick vi direkt till grannarna på middag.

Igår söndag fyllde min moster 80 år så jag hämtade syster Karin på Helenborgsgatan och så åkte vi till Körsbärsgården på Roslagstull. Där fanns fin tårta som moster får bjuda på och kaffekopparna var framställda. Anna-Brita satt i rullstol och såg ut att vilja somna hela tiden. Men hon var med bitvis och gör sina gamla tjusiga gester emellanåt. Annars är det inte mycket kvar av min stiliga, välklädda, ärtiga moster. Hon vet inte vilka vi är och inte vem hon själv är. Vi stod ut att vara kvar i en- och en halv timme vilket är rekord. Det är så fruktansvärt deprimerande att umgås med en människa som inte förstår eller vet någonting om sin omvärld, när man vet vem den personen en gång har varit.

Vi tittade in till pappa och tog en kopp te innan vi skildes åt. Det var också oerhört svårt. Vi ska åka med honom till Radiumhemmet på fredag. Då får vi veta mer. Åkte hem för att hämta Olle och vända in till stan igen. Vi gick med Nisse och Eva och såg "The Producers" på Chinateatern. Den var bra. Efteråt tog vi en bit mat på Bistro Berns. Jag tog Musslor. De var väldigt många. Det slutade med att jag började rensa de musslor som var kvar och lade dem i ett tomt glas istället för att lämna dem. Jag ville ta hem dem till katten. Det fick jag. Cattie-bag.

Inga kommentarer: