måndag 23 februari 2009

Kaos och kontemplativt läge

I torsdags hade vi fullmäktige. Föga anade jag konsekvenserna av detta möte. En partivän gjorde mer än vad vi pratat om innan så jag fick som gruppledare försöka rädda situationen genom att gå upp och säga att det var OK. Av respekt för partivännen i fråga och för partiet i helhets skull. Nu skriver jag ju på denna blogg om det men på något sätt så är dessa ord bara ett skrap på ytan, ett försök att beskriva en verklighet som många gruppledare nog känner igen eller stöter på förr eller senare.

Det blev en lite lätt kaotiskt stämning i fullmäktige som för en del kändes obehaglig och för andra stimulerande. Själv försökte jag bara behålla lugnet. Tyvärr kan konsekvenserna av denne enskildes agerande bli förödande. Kanske inte utåt sett, det återstår att se. Men internt i gruppen. Just nu och hela helgen har jag funderat, diskuterat med dem jag har stort förtroende för, bett om råd från erfaren partivän på högre nivå och slutligen hamnat i ett kontemplativt och planerande mentalt tillstånd. Ingen tjänar på att jag går omkring och kokar och lägger energi som inte får något bra utlopp. Därför har jag arbetat konstruktivt. Jag har skrivit ner skalet till en arbetsordning som vi alla ska arbeta fram tillsammans. Det är förhoppningsvis början på en ny era i Tyresö lokalförening.

Mitt i ringarna på vattnet efter KF skulle jag hålla i alliansgruppen i socialnämndens konferens som vi hade på Tollare folkhögskola. 12.00 på fredagen samlades vi för att äta lunch och sedan började vi arbeta 13.00. Gruppen bestod bara av åtta personer. Vi hade mycket god stämning och benade ut vad varje parti vill driva. Alla var på gott humör. Jag rökte som en borstbindare i pauserna. Under det dygnet gick det åt ett och ett halvt paket Blend Ultra menthol. Nu ska jag inte röka mer! Genast börjar det släppa i luftvägarna och jag låter astmatisk och rosslig, uräckligt! På kvällen efter middagen satt vi på mitt rum med lite drickbart och snacks. Efter det gick vi ner till huvudbyggnaden där det serverades te/kaffe och smörgås/kaka. Vi satt och samtalade och allt var mycket trevligt. Nästa dag som var lördag arbetade vi på efter frukost tills 11.00 då vi avslutade med fika och sedan hemfärd i snön till Tyresö.

Det var strålande väder och jag borde gjort följande: Långpromenad, röja upp all ren tvätt, röja upp alla kläder, städat arbetsrummet, städat toa, satt upp speglarna, gymnastiserat plus miljoner andra saker. Istället svassade jag planlöst omkring och funderade. Gick och smååt på lite av varje som jag hittade i kylen samt godis som jag hade liggande. Pussade Olle i nacken och funderade. Glodde på TV och funderade. Tog ut hundarna och funderade. Kontemplativt läge. Somnade så småningom som en stock.

Igår, söndag, åkte jag in till Rosengatan och KFUM:s lokaler där Amnesty skulle ha sitt årsmöte för länet. Jag skulle få äran att vara årsmötesordförande. Det blev ett trevligt årsmöte och flera ansikten var bekanta från min aktiva tid. Dessutom hade det kommit många nya unga kvinnor. Väldigt kul att se. Var hemma redan 15.30 fastän mötet skulle slutat 16.00.

Pratade med en klok partivän om mina funderingar om en arbetsordning. Väldigt bra respons. Mycket trött. Vi bastade, jag, Olle och Staffan. Jag lade mig i den sammetsmjuka snön några gånger, det var ljuvligt. Förra gången jag rulllade i snön för ett antal år sedan så märkte jag inte att det var skare under. När jag kom in i bastun gjorde sig en massa skärsår till känna, satan vad ont! Denna gång var underbar. Vi var hemma lagom till Beck. Sedan stupade jag återigen i säng. Och nu är det en ny vecka, ny tag och nya möjligheter.

Inga kommentarer: