torsdag 7 april 2011

Det snurrar på!

Veckorna rullar på med proppfull kalender med möten av de mest skilda slag. Fick besök på riksdagen av en granne som funnits härute sedan jag flyttade till Gamla Tyresö för tjugosju år sedan. Han arbetar med utslussningsboende för människor som suttit i fängelse och ville prata med mig tillsammans med en medarbetare om en del av de villkor som gäller för personer som varit kriminella och som ska försöka börja nya liv. Det var intressant.

Anita Brodén hade ordnat ett mycket bra seminarium om Djurskyddsfrågor och där talades om en ny utredning som snart är klar som hade med alla aspekter, från straffskalor och hur de används till djurskyddsinspektörernas villkor till pälsfarmning och hur man ska lösa det faktum att det inte sköts efter regelverket. Vi fick se bilder från hur man kastrerade kultingar utan bedövning för att deras kött inte ska börja smaka illa när de blir könsmogna och dessutom börjar de slåss och kan skada varandra, vi fick se hur man Halal-slaktar kossor i Belgien genom att ställa djuret i en stor trumma och sedan skära halsen av den utan att först bedöva den medan man vänder på trumman med kossan inuti så att blodet rinner ut. En vidrig och plågsam död som sker kontinuerligt i andra länder. I Sverige är det tack och lov förbjudet med halalslakt eller något slakt utan att först bedöva.

Kulturutskottet har varit och hälsat på hos de tre scenallianserna: Dans- teater och musikallianserna. Dessa bildades med någon tids mellanrum efter varandra för att trygga villkoren för de olika grupperna. Det fungerar tydligen mycket bra och naturligtvis skulle företrädarna för dessa allianser önska få utöka dessa så att fler människor kunde ta del av denna trygghet.

Vi hade en extra votering i fredags då Libyen-frågan skulle beslutas efter debatt i kammaren. Plötsligt började två unga män på åskådarläktaren ropa: Hycklare! Hycklare! Och så vecklade de ut någon banderoll som de lyckats smuggla med sig in. Jag trodde att de var från Libyen och att de därför hade synpunkter. Men Fredrik Malm trodde sig veta att de var från någon rasistisk gruppering.

HBT-liberaler hade konferens på Haga Forum i lördags, gjorde sällskap dit med en partivän som arbetar med Gaypolisen. Haga Forum är väldigt fint, rofyllt och vackert beläget. Jag susade därifrån för att vara med på Riksdagens öppna hus som jag hade lovat tidigare. Före tolv hade det redan börjat strömma in folk. Sedan var det otroligt många människor. Hela plenum var proppfullt. Jag gick runt och pratade med en del och frågade om de hade några frågor. Alla var odelat positiva. Där fanns många turister och de var så imponerade av att vi har ett system i Sverige där vi öppnar på detta sättet. Det var väldigt kul!

Efter ett tag åkte jag till Högdalen där jag hade en vigsel att förrätta. Bruden som var i min ålder var lite nervös men allt gick bra. Efter akten kom någon på att: Jäklar, vi lovade ju pappa att vi skulle ringa honom så att han fick höra! Ni får göra det en gång till! Hm! Nej, så blev det inte. Jag erbjöd mig att ringa och säga att det var väldigt fint, men det tackade systern till bruden nej till, trots att det var hon som utropat att vi skulle ta om...

Hade bilen inlämnad på service och fick köpa nya sommardäck för att ersätta dem som blev stulna bara några dagar efter att jag fått däcken bytta till vinterdäck. Vilka kostnader för fullservice och däck, det är så man baxnar! Någon kommenterade på Facebook att det räcker till många taxiresor under ett år och en massa champagne :-) Att ha bil är att äga ett svart hål, sa någon. Men ack så bekvämt!

Sofia kom till Stockholm denna måndagen, alltid lika mysigt. Hon arbetar träget på med sin masters på Umeå konsthögskola.

Var med Lena Adelson Liljeroth och några till från Kulturutskottet på Fryshuset för att bjudas på "Förorten brinner" som spelades upp av två unga män. Jag blev väldigt upprörd över hur man framställde förorter som bara helveteshålor utan hopp och att politiker inte lyssnar och polisen trycker pistoler mot gamla sjuka kvinnors huvuden. Efter föreställningen som jag tvingade mig att sitta kvar på så skulle det vara frågestund. En kille började orera om att hans spelningar blev stoppade av polisen hela tiden så at than inte fick uttrycka sig och Lena försökte svara men det slutade med att han skrek fuck you och stolpade därifrån. Jag har sagt till dem jag var där med att jag aldrig i hela mitt liv vill se en liknande föreställning. Den var absolut väl framställd och det var bra och suggestiv musik till. Men syftet känns bara som svärtning och vänsterpropaganda och för att åka runt med föreställningen har man fått hundra miljoner från staten! Aiiaaa!

Kulturutskottet har varit på TV4 och fått en rundvisning och dragning av hur de ser på situationen innan man nu ska skriva nya avtal. Jag förstår till viss del deras synpunkter som kommersiellt bolag när de talar om Public service och detta fenomens uppdrag. Vi åt avslutningsvis en fantastiskt god lunch och sedan bar det av tillbaka till riksdagen.

Fick äran att komma på besök hos Folkpartisterna på Norrmalm där jag var i min egenskap av ersättare i kulturutskottet för att ha en diskussion om hur vi ska kunna inlemma mer kultur i skolan. Det var så trevligt och vi höll till i en partiväns mycket vackra lägenhet på Rörstrandsgatan. Ibland vill jag flytta tillbaka till stan!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Anna, jag kom av en händelse in på din blogg. Det var trevlig och intressant läsning. Hälsningar Ylva (engagerad i folkpartist i Salem)

Anna Steele sa...

Tack snälla Ylva, tyvärr är jag mycket dålig på att se och kolla kommentarer, så väldigt oteknisk, men dina ord värmer! mvh Anna