måndag 14 februari 2011

Rågången - tjänstemän och politiker

När jag började med politiken fick jag lära mig att det är viktigt med rågången mellan tjänstemän och politiker. Politiken sätter agendan, kommer med synpunkter på vad som bör förändras, förnyas eller påbörjas och tjänstemännen kommer med förslag på hur detta ska genomföras och ser sedan till att så görs.

Personliga åsikter från tjänstemännen hör inte till den bilden. Personliga delaktigheter rent operativt från politikerna hör heller inte till den bilden.
Under den senaste tiden har jag varit med om två tillfällen när en tjänsteman från ett av de största partierna bryter flagrant mot detta. Ena gången var på ett förmöte på ett utskott när en tjänsteman lade sig i politikernas diskussion på ett i mina ögon totalt förkastligt sätt. Tilläggas bör att det absolut inte var en tjänsteman från utskottets kansli utan en politiskt tillsatt sakkunnig.

Den andra gången är något mycket värre. Det gäller en politisk sekreterare som bloggar ingående om interna alliansdiskussioner som över huvud taget inte är vare sig protokollförda eller offentliga. Det tillhör själva essensen av dessa möten, att de ska finnas en tillit, att samtalen är informella och sker med respekt inför de olika partierna i alliansen och deras hjärtefrågor. På sin blogg skriver denna tjänsteman, som i mina ögon aldrig borde få närvara på sagda möten någonsin igen, nedsättande om ”Nepotism Bröderna Larsson FP” som hon förkortar NBLFP.

Hon redogör för hela den interna diskussionen på ett fullständigt oprofessionellt och oacceptabelt vis och skriver dessutom om maktkåthet i samma andetag. Det ordet skulle man på sin höjd kunna fördra från en opposition, men i det här sammanhanget är det obegripligt att hon får behålla jobbet!

Att dessutom höra en moderat, vare sig det är en politisk sekreterare eller politiker, använda maktkåt som epitet för andra partiföreträdare känns ironiskt.
Nej, detta är ett sådant lågvattenmärke i det kommunala allianssamarbetet att jag inte tror att det är sant.

Inga kommentarer: