fredag 10 december 2010

Lobbyism, oppositionens avsteg från praxis och blandat

Dessvärre skriver jag alltför sällan på denna blogg numera. För de flesta är nog det faktum att börja på ett nytt arbete ett skäl till att vissa ganska schemalagda aktiviteter, som varit självklara, plötsligt får stryka på foten ett tag för att ge plats åt tid att lära och landa.

Jag känner ofta en inklination att skriva på bloggen och tänker också att "ska göra det ikväll". Av någon anledning har jag varit totalt slut och allt roligt skvaller och annat intressant som händer på riksdagen blir därför tyvärr inte relaterade i detta forum.

För någon vecka sedan ställde jag en fråga i plenum om romernas situation så att Birgitta skulle få möjlighet att berätta om vad som görs. Bildt var också på plats. Han tittade på mig som någon katten släpat in. (Inbillning?) Sedan när han svarade på någon propå från en socialdemokrat fyllde han mina "fördomar" om honom med sanning när han svarade med sina skorrande r: "Jag tyckerr att du kan rringa migrrationsverrket själv och ställa den frrrågan!" Jag var fascinerad men inte förvånad...

Efter två månader börjar man känna igen varandra. Alla hälsar på alla. Utom Ohly och Eriksson. De hälsar i alla fall inte på mig. Däremot gör Sahlin det. Och Borg.

Det har diskuterats mycket om lobbying i Sverige, det är mycket hur media ser på saken, upplever jag. Under hela min tid i politiken så har jag själv lobbat. Det är en fullständigt naturlig del i detta att försöka få till stånd förändringar, detta att kontakta olika personer som i sig själva har påverkanskraft och då försöka påverka dem. Det handlar mycket om att ta del av olika åsikter, kunskaper och strömningar och väga samman och sedan kanske känna att: Detta är viktigt! Detta måste vi strida för!

Förra söndagen hade DN en bra beskrivning i detta ämne på ledarsidan. Jag kunde bara hålla med om varenda ord. Denna beröringsskräck som media vill att vi ska känna från politikens håll är helt mot mitt sätt att se på verkligheten. Jag argumenterade med en journalist per mail att: Om din bransch skulle vilja uppvakta mig för att få till stånd något, skulle jag då välja att inte möta den? Fick inget svar på den frågan, däremot om jag ansåg att det hade ökat med lobbyism och det kan jag konstatera att det har gjort.

Träffade en grupp från Sveriges TV- och filmproducenter med bland andra Björn Rosengren (kaxig) och Robert Aschberg (också kaxig). Intressant och viktiga synpunkter. All respekt till dem, vi ska försöka arbeta med frågorna.

Har många intressanta lunchträffar, personer som jag bjudit in för att få bjuda på lunch och visa runt på riksdagen. En partivän har arbetat på Operan som dansös och ombud och hon hade synpunkter som gjorde att jag gärna vill besöka Operan.

Företagarna hade sitt julbord förra söndagen och det var Kwalitel som vann årets föratagare pris i Tyresö för bokslutsåret 2009.

Mötte Sveriges Orienteringsförbund på ett morgonmöte och blev väldigt inspirerad till spontanorienteringskartor som de ger ut på vissa orter. Det borde ju vi i Tyresö också göra! Orientering härstammar från artonhundratalet och startade först i det militära i Sverige, sedan blev det civila tävlingar och aktiviteter.

Fick vara med om möte med Kultur- och hälsa gruppen. Man arbetar medvetet för att inbegripa kultur i olika former som folkhälsostimulerande faktor och att det ska kunna skrivas ut på recept, det gillar jag!

HBT-liberaler hade styrelsemöte i veckan med avslutande glöggmingel, trevligt.

Igår, torsdag, var Kulturutskottet på Nationalmuseum, där kommer att ske en hel del mycket behövliga ombyggnationer, som inbegriper skalskydd, klimatskydd och brandskydd. Muséet inrymmer enorma skatter som är helt ovärderliga och om en brand fick fart så skulle det vara oåterkalleligt för alla i efterhistorien.

Vi fick en egen visning av utställningen "Härskare och konsten" av en kommissarie och det var otroligt intressant. Alexander I, Napleon och Bernadotte var temat.

På eftermiddagen var det den mycket upprörande voteringen om neddragningarna på Regeringskansliet. Den föregicks av en ganska avslagen debatt. Min partivän Karin Granbom Ellison, som jag uppfattat som lite torr och mycket korrekt, gjorde någonting som fick mig att rysa i hela kroppen av välbehag: Först höll hon ett lysande anförande som handlade om att varken nuvarande opposition eller nuvarande majoritet aldrig någonsin gjort så här förut, det vill säga, man har aldrig ifrågasatt regeringskansliets medeltilldelning enat och konsekvent...Man gör ett grovt avsteg från praxis för att så split och försvaga.

Sedan i debatten fortsatte Karin modigt, kunnigt och barskt och avslutade med att förmedla att oppositionen visar att de inte förväntar sig att komma i regeringsställning igen, vilket Karin visserligen tycker är bra, men att "Sverige behöver en ansvarstagande opposition".

Jag tyckte att hon var oerhört bra och en förebild. Trots det så förlorade majoriteten. Uselt!

Arbetet på riksdagen fortsätter till 22/12. Denna helg blir det torgmöte vid Mynttorget om valet i Belarus, inflyttningsfest hos Tyresös kommunstyrelseordförande och julavslut för Tyresö FP kommunförening.

1 kommentar:

Geezeus sa...

Bara en korrigering:
Det var minoriteten som förlorade omröstningen!