måndag 10 januari 2011

Sverigedemokraterna och deras ideologi

Någon berättade för mig att jag har fått epitetet "batikhäxa" av en anhängare till Sverigedemokraterna på något inlägg där jag tydligen kommenterats. Jag har inte läst det själv men måste småle. Vad betyder det ordet egentligen? Batik? Färgade förvisso med batikteknik på Nykvarns fritidsgård när jag var fjorton men aldrig sedan dess.

Har aldrig burit ett endaste plagg med batik i riksdagen... Häxa? Ja, det kan jag säkert framstå som för vissa men ännu har jag inte inlett något större korståg just i riksdagen mot SD, det har varit rätt så lugnt på den fronten vilket inte kan hålla i sig, förstås, de kväljer mig med sina huvudlösa inlägg. Min kritik mot SD har däremot pågått under de tio år jag varit aktiv i politiken, kanske det gör att jag förtjänar att kallas häxa. Men "batikhäxa"?
:-)

Jag kallar däremot anhängare till Sverigedemokraterna och deras "ideologi" för okunniga, fega, rädda, inskränkta, främlingsfientliga, provinsiella, fördomsfulla, homofobiska, islamofobiska, nationalistiska, verklighetsfrämmande och historielösa. Det finns mer men det får räcka.

Häxa: Tja, why not? De som kallades häxor och brändes för det var starka kvinnor som ju ansågs kunna förändra skeenden med sin egen kraft. Det vill jag gärna vara och försöka göra...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Någon berättade? Inte läst det själv? Ändå så tvärsäker.

Ja, det är stor skillnad på dig och mig. Du kallar mig okunnig, feg, rädd, inskränkt e t c, e t c. Dessa invektiv går under rubriken "kritik".

Jag däremot kallar en folkpartist blott och bart för folkpartist.

Stellan Bojerud
Riksdagsledamot (SD)

Martin Ängeby sa...

Stellan,

Okunnig - som riksdagsrepresentant för en politik byggd på falska antaganden om invandringens "kostnader" är det riktigt att du ges epitetet okunnig.

Feg - du är inte invandringskritisk utan invandrar fientlig. Det är fegt att inte berätta detta.

Rädd - att du drivs av hat mot de som är anorlunda beror nog på att du är rädd för förändring.

Inskränkt - du vill att Sveriges såsom det skildras i bild av Carl Larsson och Anders Zorn för 110 år sedan ska vara vägledande i (ny)konstruktionen av en homogen svensk identitet, ja då är inskränkt rätt ord.