torsdag 11 november 2010

Att ta ansvar

I lördags träffades jag och min syster vid mina föräldrars grav där den nya stenen kommit på plats så att både fars och mors namn står ingraverade. Vi tände marschaller och lade dit en krans. Kan inte fatta att det gått ett och ett halvt år sedan pappa gick bort.

På söndagen samlades många folkpartimedlemmar i Grillska Huset i Gamla stan för att välja landstingsråd, det blev Birgitta Rydberg och Anna Starbrink som kommer att representera vårt parti i landstinget, två fantastiskt duktiga företrädare.

Jag åkte till Bröstmottagningen på måndagen och fick en tid och blev undersökt efter alla konstens regler och knölen var en cysta som inte var farlig. En hel del oro släppte och jag har varit mycket trött de senaste dagarna.

I Kulturutskottet har vi haft mingel för att lära känna varandra och vi träffar företrädare för olika verksamheter nästan varje utskott.

Igår lades riksdagens HBT-styrelse ner men ombildades som HBT-forum, för folkpartiet kommer jag och Barbro Westerholm finnas med.

Jag blev vaccinerad med någons slags influensacocktail och var ganska öm i armen på kvällen igår. Det var möte över lunchen i Nubiska rummet med företrädare för Handelskammaren, Svenskt näringsliv, Hantverkarna och Företagarna samt fackföreningen Unionen. Det var intressant.

Idag hade vi besök från Svenska Filminstitutet och Statens Musiksamlingar som nästa år går över till att bli Statens Musikverk.

Jag var med Skatteutskottet på besök på Finansdepartementet och fick lyssna på Anders Borg. Det som håller på att hända med budgetförslaget från (S) om att sänka anslaget till regeringskansliet med 670 miljoner med stöd av (SD) är totalt oansvarigt. Det är inte att ta ansvar och enbart i syfte att sabotera. Det handlar om att tusen av fyratusenfemhundra anställda får gå. Facket har redan påpekat att de som finns där nu har en enorm arbetsbörda.

Dessutom måste trettio ambassader stängas i olika delar av världen. Hur kommer man att ställa sig i dessa länder? I omvärlden överhuvudtaget? Hur går det för frivilligorganisationer och näringsliv i länderna som blir aktuella? Vad säger facket om att skära ner med en så stor skara människor på mycket kort varsel?

Detta är totalt oansvarigt!

Under tiden så krishanteras det i socialdemokratin. Alla ska gå - utom Mona? Jag som tycker mig ha uppfattat att hon är det största problemet för partiet...

Min snart nittioåriga granne som är änkling sedan några år och som alltid tillsammans med sin fru varit mycket rar mot mig och Olle alla år vi bott grannar sa till mig vid postlådan häromdagen: "Jag har alltid, i hela mitt liv, röstat på socialdemokraterna. Jag växte upp i fattigkvarteren på Söder. Men nu - nu handlade det om vilka som styr landet bäst! Det var bara det det handlade om!"

Var och varannan socialdemokrat säger liknande saker. Det måste vara oerhört tufft att vara aktiv i det partiet just nu.

Idag var det statsministerns frågestund, Reinfeldt är väldigt bra!

Nu ska jag gå på middag hos landshövdingen.

Inga kommentarer: