lördag 18 september 2010

Möten och kräftfiske

Tyresö har de högsta siffrorna i länet vad gäller ungdomsaborter. På fredagen hade vi ett möte på Ungdomsmottagningen för att försöka utröna sätt att få ner dessa siffror. Efter det åkta jag till stan för att ha ett möte med SILC, Swedish international Liberal centre, om ett fortsatt samarbetesprojekt med vår kommun.

Tillbaka till Tyresö var det dags att kampanja en stund i Tyresö centrum. Åkte hem så att jag var i huset fem i halv sex. Där kastade jag på mig varma kläder eftersom det var bråttom, vi skulle vara vid Nyfors vid 18.00. Vi rodde ut i Tyresö Flaten där inga båtmotorer av något slag får användas. Det ösregnade när vi åkte hemifrån men sedan blev det en helt underbar kväll, vattnet låg som en spegel. Vi lade ut de tinor vi fått oss tilldelade och sedan samlades det granngäng som var med på en höjd vid vattnet och grillade korv medan mörkret sänkte sig. Det var en ljuvligt stilla kväll och vi småpratade och fyllde på brasan. En av grannarna hade hittat ett ställe med fårtickor och jag fyllde en kasse med dessa, som jag tycker, underskattade svampar. Precis ovanför oss var himlen stjärnklar när den för övrigt var molnig.

22.30 var det dags att samla in tinorna. Det var ett visst sjå, man måste öppna tinan, ta bort betet som eventuellt var kvar från den stora "säkerhetsnål" som man betar på och sedan försöka skaka ut kräftorna, om det finns några, ner i en hink. Efter det ska man trycka ihop tinan som ju består av en stor ståltråd i cirkel som är utdragen, med nät om. Det finns knäppen som ska säkra på två sidor. Det var varmt i vattnet så det var inte obehagligt. Däremot var det beckmörkt så en fick lysa med lampa och en fick ro medan jag knölade med tinorna. Det var en mycket avkopplande och fin kväll som jag sent kommer att glömma. Väl hemma kunde jag inte låta bli att slänga i lite smör i en panna och fräsa upp några fårtickor, trots att klockan var halv ett på natten. Vi mumsade glatt detta goda från skogen innan vi stupade i säng.

Nu ska jag kampanja.

Inga kommentarer: